» اقتصاد كلان » پیش بینی بلومبرگ از گسترده شدن آتش در منطقه | درگیری در اسرائیل پیامدهای گسترده تری خواهد داشت
Untitled

پیش بینی بلومبرگ از گسترده شدن آتش در منطقه | درگیری در اسرائیل پیامدهای گسترده تری خواهد داشت

۱۴۰۲-۰۷-۱۵ 5۰77

خبرگزاری بلومبرگ لحظاتی پیش در یک گزارش اعلام کرد: یک حمله چندجانبه غافلگیرکننده به اسرائیل توسط  حماس احتمالاً منجر به انتقام‌جویی گسترده نظامی در غزه و احتمالاً جنگ افروزی های گسترده‌تر با پیامدهای فراتر از خاورمیانه خواهد شد.

حمله حماس درست در زمانی اتفاق افتاد که اسرائیل در موقعیت ضعف بود و تحلیل گران قبلا در این زمینه هشدار داده بودند.

اسرائیل درحال مذاکره با آمریکا و عربستان سعودی بر سر یک توافق سه جانبه پیچیده است که در آن واشنگتن تضمین های امنیتی را به ریاض می دهد و در مقابل روابط عربستان با اسرائیل عادی می شود.

اسرائیل همچنین با ترکیه و سایر کشور ها درباره صادرات گاز به اروپا و کریدورهایی برای تجارت از آسیا گفتگو کرده است.

اسرائیل همچنین در داخل درگیر ناآرامی های سیاسی شده است که آن را آسیب پذیر کرده است.

آوریل گذشته بعد از ورود یهودیان اسرائیلی به محوطه مسجد الاقصی در اورشلیم اسرائیل از سه جبهه مورد اصابت موشک قرار گرفت و درگیر بخش هایی در خاک غزه،سوریه و لبنان شد. این هفته نیز بار دیگر یهودیان اسرائیلی وارد محوطه مسجد الاقصی شدند.

گیورا ایلند، مشاور سابق امنیت ملی در اسرائیل، در نشستی با خبرنگاران گفت:من نمی‌توانم یک جنگ چند عرصه‌ای را که تهدیدی بسیار شدید برای دولت اسرائیل ایجاد کند، رد کنم.با این حال، اسرائیل ترجیح می دهد در یک زمان با یک دشمن بجنگد و سریعاً جبهه دیگری را باز نخواهد کرد.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود می نویسد : مقامات اسرائیلی ماه‌هاست که گفته‌اند گروه‌های  فلسطینی که توسط ایران هدایت و حمایت مالی می‌شوند، برای خشونت آماده می‌شوند و اسرائیل آماده حمله به آنها است. با این حال، حمله روز شنبه که روز تعطیل یهودیان است اسرائیل را غافلگیر کرد و آسیب پذیری آنان را نمایان کرد.

آخرین عملیات نظامی بزرگ اسرائیل علیه حماس در غزه در سال ۲۰۱۴ بود. این عملیات ۷ هفته به طول انجامید و بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی در آن به شهادت رسیدند.

انتظار می‌رود بخشی از توافق سعودی شامل امتیازات اسرائیل در کرانه باختری برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین و افزایش احتمال تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد. اگر جنگ اخیر، منجر به تشدید عملیات نظامی اسرائیل درکرانه باختری شود این توافق نیز با خطر مواجه خواهد شد.

عربستان سعودی تا حدودی به دلیل نگرانی های خود در مورد ایران خواهان تضمین های حفاظتی ایالات متحده است. اگر مشخص شود که ایران نقش کلیدی در حمله روز شنبه به اسرائیل داشته است مذاکرات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این حمله به طور گسترده به عنوان بدترین شکست دفاعی اسرائیل از زمان آغاز جنگ غیرمنتظره سوریه و مصر علیه این کشور در ۵۰ سال پیش توصیف می شود.

جاناتان کنریکوس، سخنگوی سابق ارتش اسرائیل گفت: به نظر می‌رسد این یک شکست اطلاعاتی عظیم از سوی تشکیلات اسرائیل است .آنچه می‌بینیم نشان‌دهنده برنامه‌ریزی طولانی و دقیق است که باید انجام می‌شد. سوالات بسیار سختی وجود دارد و باید پاسخ های سختی داده شود.

کنریکوس ایران را دست کم به طور غیرمستقیم به دلیل دست داشتن در پشت این حمله مقصر دانست و حدس زد که واکنش اسرائیل می‌تواند فراتر از غزه گسترش یابد.

ارتش اسرائیل در حال تشدید فعالیت های خود در مرز لبنان است، جایی که گروه شبه نظامی حزب الله مورد حمایت ایران در آن فعالیت می کند و همچنین توجه زیادی به تحولات در کرانه باختری اشغالی دارد.

لینک مطلب:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-07/israel-attack-hamas-rockets-imperil-regional-geopolitics?srnd=premium-europe

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×