» دانستني ها » چرا باید طلای کاغذی بخریم | مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده طلا
security challenges 1280x720 1 گواهی-سپرده-طلا

چرا باید طلای کاغذی بخریم | مزایای سرمایه گذاری در گواهی سپرده طلا

۱۴۰۲-۰۷-۳۰ 6۰84

یکی از بازار های ناشناخته برای علاقه مندان به طلا در ایران ، بازار گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا است که از آن با نام طلای کاغذی هم یاد می شود ،چرا که سرمایه گذاران به جای خرید فیزیکی، اوراق بهادار مبتنی بر طلا می خرند و نوسان های قیمت آن نیز مطابق با قیمت طلا در بازار است.

به گزارش پایگاه خبری گزارش بورس ، گواهی سپرده سکه طلا، ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت شما بر مقدار معینی سکه‌ سپرده شده در انبارهای استاندارد بورس کالا است و این گواهی به نوعی پشتوانه و قبضی است که در ازای دارایی‎ صادر می‌شود.

این شمش‌ها در خزانه‌های بانکی و با نظارت بورس کالا نگهداری می‌شوند و برای شمش‌های تحویلی به خزانه به اصطلاح قبض انبار صادر می‌شود. در واقع به ازای هر یک دهم گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ یک گواهی صادر می‌شود که این گواهی‌ها در بورس کالا قابلیت معامله دارند و با توجه به اینکه شمش‌های طلا در خزانه‌های دارای بیمه نگهداری می‌شوند، هیچ نگرانی خاصی از بابت سرقت متوجه سرمایه گذار نمی‌شود. در حالی که اگر طلای فیزیکی توسط مردم خریداری شود، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها مساله نگهداری طلا و احتمال سرقت آن خواهد بود.

خرید با پول کم

با توجه به اینکه هر گواهی برابر یک دهم گرم شمش طلاست، هر فرد می‌تواند با مبلغی حدود ۳۰۰ الی ۳۲۰ هزارتومان در بازار طلا سرمایه گذاری کند در حالی سرمایه گذاری با این مبالغ اندک در بازار سنتی امکان پذیر نیست.

در بازار گواهی سپرده این امکان برای سرمایه گذاران وجود دارد که به صورت برخط و با چند کلیک به خرید و فروش گواهی سپرده شمش طلا بپردازنند. درحالی که برای خرید فیزیکی طلا شخص باید حضوری به بازار مراجعه کرده و خرید و فروش انجام دهد که این روش ریسک‌های زیادی از جمله احتمال سرقت یا تقلب برای سرمایه گذاران در پی دارد.

بالا بودن کیفیت

گواهی سپرده شمش طلای بورسی با توجه به این که توسط ارزیاب آزمایشگاه مورد ارزیابی و نمونه برداری قرار می‌گیرد، امکان پایین بودن کیفیت در آن تقریبا نزدیک صفر است؛ بنابراین سرمایه گذاران با اطمینان کامل می‌توانند به خرید و فروش این اوراق بپردازنند.

کارمزد اندک

کارمزد اندک معاملات گواهی سپرده در بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی شمش یا سایر مصنوعات طلا از دیگر مزایای این ابزار محسوب می‌شود. چرا که خرید فیزیکی طلا (شمش و آبشده) در بازار سنتی کارمزد بالایی دارد، ضمن اینکه تفاوت قیمت بین مظنه خرید و فروش در این بازار زیاد و قابل توجه است.

با گواهی سپرده وام بگیرید

از دیگر مزایای گواهی سپرده کالایی، قابلیت وثیقه گذاری آن است؛ زمانی که گواهی سپرده کالایی صادر می‎شود، بیانگر این است که مالک گواهی سپرده کالایی به پشتوانه آن می‌تواند تسهیلات بانکی دریافت کند.

مالیات ندهید

همچنین گواهی‌های سپرده کالایی طلا معاف از مالیات هستند در حالیکه سرمایه گذاری در بازار سنتی طلا مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

شمش‌های قابل معامله در بازار گواهی سپرده کالایی استاندارد بوده و خیال سرمایه گذاران از بابت اصالت کالای مورد معامله راحت است. زیرا پذیرش کالا در بورس کالا به عنوان یک بازار رسمی شفاف و متشکل، منوط به داشتن استاندارد‌های مورد تایید بورس است و گواهی سپرده شمش طلا نیز بر پایه شمش‌های دارای استاندارد است.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا توسط بازارگردان‌های حرفه ای، بازارگردانی می‌شوند و از نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردارند. به عبارتی در این معاملات خرید و فروش اوراق به راحتی اتفاق می‌افتد لذا خریدار به راحتی می‌تواند طلای خود را به وجه نقد تبدیل کند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×