» کارشناسان چه می گویند؟ » چرا بورس بی رمق است
142816 پیش بینی بورس فردا

چرا بورس بی رمق است

۱۴۰۳-۰۲-۱۱ 1۰18

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه

نمی‌توان یک عامل را دلیل وضعیت این روزهای بازار سهام دانست،  با فرض اینکه به فصل مجامع نزدیکیم و شرکت‌ها طی ۱۵ماه آینده دوبار به مجمع می‌روند و DPS خواهند داد، بازار سهام ارزنده است ولی ارزندگی دلیل کافی برای رشد نیست؛ چراکه به‌رغم این ارزندگی بازار حرکت نمی‌کند و حتی منفی نیز می‌شود.

چند عامل در این‌خصوص وجود دارد؛ یکی تبصره‌۶ بند(‌س) است که برای بازار سهام به معضل تبدیل شده‌است. روز گذشته دیدیم که صدای شرکت‌های بیمه‌ای هم درآمد و به مجلس نامه نوشتند و شرح دادند که این موضوع برای بیمه‌ای‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

بیمه‌ها به‌نوعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند و این بند‌برای سرمایه‌گذاری به‌طور کلی تهدید محسوب می‌شود و روی بازار سهام هم اثر گذاشته‌است.

نکته بعدی این است که به‌رغم ارزندگی بازار و اینکه بازار را به لحاظ جایگزینی خیلی ارزنده می‌دانیم اما یکسری از مولفه‌های بنیادی همچنان مشکل دارد. به‌عنوان مثال بانک‌مرکزی همچنان در‌برابر بالا رفتن نرخ دلار نیما مقاومت می‌کند و فاصله بین نرخ نیما و بازار آزاد با وجود افتی که بازار آزاد و رشد جزئی نیما داشته هنوز فاصله بسیار زیادی دارند.

روز گذشته دوباره نرخ را در سامانه نیما کاهشی کردند و اینها نشانه‌های خوبی نیست و مقاومت بانک‌مرکزی برای افزایش این نرخ بسیار زیاد است. این موضوع روی سودآوری شرکت‌ها اثر می‌گذارد و این موضوع یکی دیگر از دلایل عدم‌رشد بازار در روزهای اخیر است.

بیشتر بخوانید

با مطرح‌ترین کوین‌های هوش مصنوعی آشنا شوید

روش سرمایه‌گذاری در بازار غذاهای خانگی

 

نکته بعدی که اصلی و از همه مهم‌تر است اینکه ما با دولت و بانک‌مرکزی طرف هستیم که سیاست انقباضی شدیدی را بر اقتصاد حاکم کرده و به‌شدت با کمبود منابع و آشفتگی مالی مواجه است. هیچ‌وقت سابقه نداشته با نرخ سود ۲۳‌درصدی اوراق روی کانتر بگذارند اما این اتفاق در دو روز گذشته اتفاق‌افتاده واین نشان می‌دهد در دومین ماه سال‌دولت کمبود منابع دارد واین موضوع عجیب است؛ چراکه معمولا در نیمه اول سال‌دست دولت در منابع بازتر است.

در آخرین گزارش پایه‌پولی در بهمن ماه خالص بدهی دولت ۹۱‌درصد رشد را نشان‌داد و این نشان می‌دهد دولت به‌شدت کمبود منابع دارد و این کمبود ادامه پیدا کرده و این باعث‌شده که پول در بازار نباشد.

از طرفی نرخ تامین مالی بالا رفته و در برخی از سطوح به ۴۵ تا ۴۸‌درصد رسیده‌است. این باعث‌شده که هلدینگ‌های تامین مالی و حقوقی‌ها که نیازمند تامین مالی هستند فشار فروش را روی نقدشونده‌ترین دارایی خود که سهام است بیاورند و در بورس فروشنده باشند که این موضوع هم فشار فروش به بازار وارد می‌کند، ضمن اینکه مولفه اول و دوم که مباحث مالیاتی و عدم‌افزایش نرخ دلار در سامانه نیما هستند بر کاهش تقاضا تاثیر گذاشتند اما اصلی‌ترین عامل کمبود منابع دولت است. سیاست‌ها همچنان انقباضی است و این کار را برای بازار سرمایه به‌رغم ارزندگی بسیار سخت کرده‌است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×