» بازار سرمايه » آغاز به کار تابلوی سبز بورس انرژی
photo ۲۰۲۳ ۰۵ ۲۲ ۱۶ ۳۰ ۰۶

آغاز به کار تابلوی سبز بورس انرژی

۱۴۰۲-۰۳-۰۱ 4۰74

*تابلوی معاملات برق نیروگاه های تجدید پذیر برای نخستین بار در غرب آسیا افتتاح شد

امروز طی مراسمی رسمی تابلوی معاملات برق نیروگاه ها تجدید پذیر با نام تابلوی سبز در بورس انرژی با حضور وزیر نیرو آغاز به کار کرد.این نخستین بار است که در غرب آسیا این شیوه از معاملات و از طریق بازار سرمایه انجام می شود.

قرار است برق نیروگاه ها تجدید پذیر از طریق این تابلو مورد معامله قرار بگیرد. در شروع کار متقاضیان اصلی این برق صنایعی هستند که میزان مصرفشان بیش از یک مگاوات است و سازمان ها و ادارات نیز جمله متقاضیان این بازار هستند. طبق مصوبه مجلس تمام صنایعی که میزان مصرفشان بیش از یک مگاوات است باید سالانه یک درصد از برق خود را از طریق نیروگاه های تجدید پذیر تامین کنندو این میزان ظرف ۵ سال باید به ۵ درصد برسد. چنانچه این صنایع نتوانند خود نیروگاه های تجدید پذیر احداث کنند باید برق خود را از تابلوی سبز بخرند. ادارات نیز با همین روش باید ۲۰ درصد برق خود را از طریق انرژی های تجدید پذیر تامین کنندوگرنه باید برق خود را از تابلوی سبز خریدار کنند.بر همین اساس از روز گذشته تابلوی معاملات نیروگاه های تجدید پذیر با عنوان تابلوی سبز آغاز به کار کرد و در نخستین معامله ۶۷۰ کیلو وات ساعت برق به قیمت هر کیلو وات یک هزارو ۹۹۵ تومان مورد معامله قرار گرفت که تقریبا نصف قیمت تولید شده در نیروگاه های برق حرارتی است.

ویژگی تابلوی سبز

کارشناسان معتقدند حرکت به سمت نیروگاه ها تجدید پذیر در ایران یک ضرورت است و با توجه به ویژگی هایی این انرژی پاک، باید حجم سرمایه گذاری ها در این حوزه افزایش یابد. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز گذشته درباره ضرورت های راه اندازی تابلوی سبز در بورس انرژی گفت: آغاز معاملات برق نیروگاه های تجدید پذیر در بورس انرژی به ۵ دلیل اصلی و بسیاری دیگر از دلایل یک ضرورت بود. ضرورت اول رفع ناترای های موجود در تامین برق کشور و ضرورت دوم اقتصادی بودن این انرژی است. در واقع انرژی تولید شده از طریق نیروگاه ها تجدید پذیر بسیار ارزان تر ازسایرنیروگاه است.اوافزود:ضرورت توجه به مسایل زیست محیطی و میزان مصرف آب در کشور است. میزان تولید آب در روش های فعلی بسیار بالا است اما از طریق نیروگاه های تجدید پذیر میزان مصرف آب در کشور بسیار کاهش خواهد یافت و این موضوع با توجه به اینکه ایران یک کشور خشک است اهمیت زیادی دارد.به گفته اوضرورت پنجم بحث ناترازی در مصرف سوخت های فسیلی است و این ناترازی به ویژه در فصول سرد سال به خوبی قابل احساس می شود.

افزایش سرمایه گذاری

مدیر عامل بورس انرژی نیز گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان مورد استقبال قرار گرفته و انتظار می‌رود ارزش بازار انرژی تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ در جهان به ۲ هزار میلیارد دلار برسد. همسایگان هم توجه ویژه‌ای به منابع انرژی تجدیدپذیر داشته اند و قرار است در عربستان تا سال ۵۰ درصد برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین شود.علی نقوی با بیان اینکه تاکنون۸ نیروگاه تجدیدپذیردراین بازار پذیرش شده اند افزود: معاملات تابلوی سبز به صورت سلف خواهد بود و در آینده از روش‌های دیگری از جمله گواهی صرفه جویی انرژی نیز رونمایی خواهد شد.

بازارسرمایه آماده تامین مالی

رئیس سازمان بورس نیزگفت: بازار سرمایه این آمادگی را دارد که هم در قالب صندوق پروژه و هم در قالب ابزارهای مختلف بدهی در کمترین زمان ابزارهای تامین مالی را در اختیار صنعت برق قرار بدهد.

وی افزود: در صورتی که طرح های ارایه شده توجیه‌پذیر باشد مطمئن باشید منابع خوبی در بازار سرمایه برای توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها در این حوزه وجود دارد.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×