» اقتصاد كلان » آیا آنچه درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته می شود درست است؟
دالغا خاتین اوغلو

آیا آنچه درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی گفته می شود درست است؟

۱۴۰۲-۰۶-۱۷ 4۰69

دولت به تازگی با انتقال یک سکوی شناور سه هزار تنی،فاز۱۱ پارس جنوبی را افتتاح و از آن با نام یک دستاورد نام برد.با این حال یک کارشناس انرژی می گوید با توجه به افت فشار گاز در  میادین پارس جنوبی دست کم به ۱۰ تا ۱۵ سکوی ۲۰ هزار تنی و ۳۰ کمپرسور عظیم نیاز است تا آنچه گفته می شود محقق شود.

دالغا خاتین اوغلو، کارشناس بازار انرژی در گفت‌وگو با آناتولی درباره افتتاح فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی توسط ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و تاثیر احتمالی آن بر میزان تولید گاز طبیعی از میدان مذکور توضیح داد: «ایران فاز ۱۱ پارس جنوبی را با کمک شرکتهای داخلی افتتاح کرده، اما توسعه پروژه تنها شامل حفر چاه و لوله‌گذاری بوده و حتی سکوی تولید آن از فاز ۱۲ پارس جنوبی منتقل شده است. پیشتر ایران با شرکت توتال فرانسه قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا کرده بود که به خاطر تحریم‌ها لغو شد. نیمی از ارزش این قرارداد شامل ساخت سکوی ۲۰ هزار تنی (۱۵ برابر سکوهای فعلی در پارس جنوبی) با ۲ کمپرسور عظیم برای فشارافزایی بود».

او با اشاره به افت فشار در میدان گازی پارس جنوبی در سال‌های اخیر و مشکلاتی که ایران به دلیل تحریم‌ها برای تجهیز این میدان با آنها روبرو است، افزود: میدان پارس جنوبی تا چند سال پیش ۱۲۰ اتمسفر فشار داشت، اما از سال جاری وارد نیمه دوم عمر خود شده و هر سال ۷ اتمسفر از فشار آن کاسته می‌شود که معادل افت سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب از تولید این میدان است. بدون نصب حداقل ۱۰ تا ۱۵ سکوی ۲۰ هزار تنی با ۲۰ تا ۳۰ کمپرسور عظیم، افتتاح فازهای جدید یا حفر چاه‌های بیشتر منجر به افزایش تولید گاز این میدان نخواهد شد و حتی افت تولید ادامه خواهد داشت. گفتنی است که قطر، شریک ایران در پارس جنوبی با کمک شرکتهای غربی سالها پیش این کار را انجام داده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×