» اخبار بالا » همراه اول چگونه مالک استارتاپ یک میلیارد دلاری ایران خواهد شد:
آیا همراه اول رقیب سهامدارخارجی دیجی کالا می شود
1687821 352

همراه اول چگونه مالک استارتاپ یک میلیارد دلاری ایران خواهد شد:
آیا همراه اول رقیب سهامدارخارجی دیجی کالا می شود

۱۴۰۳-۰۱-۲۸ 1۰18

تازه ترین خبر ها حاکی ازآن است که شرکت همراه اول در تلاش است بخش عمده ای از سهام شرکت دیجی کالا را خریداری کند و مالک بزرگ ترین و مهمترین شرکت دانش بنیان ایران شود، شرکتی که برآورد می شود ارزش ۱۰۰ درصد از سهامش رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار باشد.

دیجی کالا به عنوان مهمترین استارتاپ ایرانی و شرکتی که ۹۰ درصد از بازار خریداران اینترنتی را در اختیار دارد در حال تغییر و تحولات تازه است. آن طور که آخرین خبر ها نشان می دهد شرکت  همراه اول با خرید سهام شرکت سرآوا و بنیان‌گذاران دیجی کالا قصد دارد خود را به عنوان سهامدار عمده بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران معرفی کند. برخی خبر ها نیز نشان می دهد  فروش سهام دیجی کالا به همراه اول قطعی است و این معامله در مراحل پایانی است. روز گذشته حمید محمدی، هم‌بنیان‌گذار دیجی‌کالا،  هم در پستی در شبکه اجتماعی ایکس تأیید کرد که مذاکرات با حرکت اول، سرمایه‌گذار خطرپذیر همراه اول، در جریان است اما هنوز واگذاری صورت نگرفته است.

محمدی در این پست نوشت‌:ما در ماه‌های گذشته مذاکراتی را با تعدادی از سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در دیجی‌کالا داشته‌ایم که یکی از این شرکت‌ها حرکت اول، شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول، بوده. هیچ‌یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده است.

سهامداران دیجی کالا که هستند؟

هم‌اکنون بنیان‌گذاران دیجی‌کالا یعنی سعید و حمیدی محمدی در مجموع ۳۲.۳۶ درصد سهام دیجی‌کالا را در اختیار دارند و سهم سرآوا از دیجی‌کالا ۲۵.۰۳ درصد است. ۳۲.۶۷ درصد دیگر از سهام نیز در اختیار یک صندوق سرمایه گذاری اروپایی با نام اینترنشنال اینترنت اینوستمنت( IIIC  )  که در هلند به ثبت رسیده و  بقیه نیز سهم تشویقی ۸۰ نفر از مدیران کلیدی دیجی کالا و سهامداران خرد است.

اما یکی از نکات مهم در ترکیب سهامداری دیجی کالا حضور این شرکت خارجی است. درسال  ۱۴۰۱روزنامه فایننشال دیلی در گزارش مفصلی اطلاعات جالبی در مورد سهامدار خارجی دیجی کالا منتشر کرد. طبق این گزارش یک گروه سرمایه‌گذار اروپایی متشکل از خانواده میلیاردر بلژیکی اسپولبرگ (De Spoelberch)، چند صد میلیون یورو در رقیب منطقه‌ای آمازون در ایران، یعنی دیجی‌کالا، سرمایه‌گذاری کرده‌اند که اکنون  در یک بن‌بست سیاسی گرفتار شده است.

فایننشال دیلی گزارش می‌دهد این شرکت که در هلند به ثبت رسیده است در سال ۲۰۱۶  و قبلا خروج دونالد ترامپ از برجام حدود۲۷۰ میلیون یورو در اکوسیستم استارتاپی ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

طبق این اطلاعات صندوق پستاشیو متشکل از ۵۰ سرمایه‌گذار از لندن با سهم ۳۷درصدی، شرکت سهامی عام پامگرنت متشکل از ۴۰۰ سرمایه‌گذار اروپایی با سهم ۲۹درصدی، شرکت سرمایه‌گذاری فوباس با مالکیت سعید رحمانی سهم ۱۳درصدی، صندوق ورلینوست خانواده اسپولبرگ با سهم ۱۲درصدی و شرکت سرمایه‌گذاری گاروست متعلق به آرین بکر، مؤسس بزرگ‌ترین پلتفرم مارکت‌پلیس لهستان، با سهم ۹درصدی اعضای این شرکت را تشکیل می‌دهند.

تغییر در ترکیب سهامداری

طبق آخرین خبرها برنامه همراه اول این است که از طریق یکی از شرکت های زیر مجموعه خود به نام حرکت اول که یک صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر است سهام متعلق به شرکت سرآوا و بنیان گذاران شرکت دیجی کالا را یک جا خریداری کند که مجموع این میزان سهام بیش از ۵۰ درصد است.

این به معنای آن است ، در صورتی که همراه اول موفق به خرید سهام بنیان‌گذاران و سرآوا شود، با ۵۷.۴ درصد تبدیل به سهامدار اصلی دیجی کالاو رقیب اصلی سهامدارا خارجی دیجی کالا خواهد شد.

در حال حاضر ۸۹ درصد از سهام شرکت همراه اول متعلق به مخابرات ایران است و ۴۵ درصد از سهام شرکت مخابرات نیز متعلق به شرکت توسعه اعتماد مبین است.اعتمادمبین در ابتدا از سه شرکت شرکت شهریار مهستان و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد متعلق به بنیاد تعاون سپاه و شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام تشکیل شده بود  اما پس از آنکه اعتمادمبین رسماً از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد، روابط عمومی بنیاد تعاون سپاه در اطلاعیه‌ای از فسخ این قرارداد خبر داد و در نهایت عمده سهام اعتمادمبین در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام قرار گرفت. این موضوع منجر به آن شده است که برخی اعلام کنند که سهام دیجی کالا نیز خصولتی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

روش سرمایه‌گذاری در بازار غذاهای خانگی

دیجی کالا چقدر می ارزد؟

با توجه به اینکه سهام شرکت دیجی کالا با وجود تلاش های فراوان در بورس عرضه نشده است نمی توان رقمی دقیقی درباره ارزش سهام این شرکت ارایه کرد. با این حال در بسیاری از گزارش ها ارزش کل سهام دیجی کالارقمی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار و تا حدود یک میلیارد دلار تخمین زده می شود. ارزش شرکت دیجی کالا ۱۰ سال پیش توسط نشریه اکونومیست برای نخستین بار حدود ۱۵۰ میلیون دلار قیمت گذاری شد اما در تیر ماه ۱۴۰۱ شرکت پامگرنت یکی از سرمایه گذاران صندوق سرمایه گذاری آی آی آی سی ( IIIC  ) یعنی مالک ۳۲.۶۷ درصدی دیجی کالا   گزارشی از صورت های مالی خود منتشر کرد که نشان می دهد ارزش سهام دیجی کالا رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار است. این گزارش که اطلاعات مطمئن و موثقی دارد نشان می دهد ارزش دیجی کالا در سال ۱۴۰۱ به یک یونیکورن یا معادل یک میلیارد دلار(۹۵۲ میلیون یورو) رسیده است.

پامگرنت که یک شرکت سوئدی است تا کنون در استارت آپ های مختلف ایرانی همچون دیجی کالا، شیپور، سراوا، همتا و نوار سرمایه گذاری کرده است و حدود ۲۹ درصد از سهام صندوق IIIC را به خود اختصاص داده است.

منبع:همشهری

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×