» تیتر یک » انقلاب مالی با هوش مصنوعی | سود شرکت ها با هوش مصنوعی به شدت در حال رشد است
1 QiDrhzVsl3N3sg h 5r7TA 1 هوش مصنوعی

انقلاب مالی با هوش مصنوعی | سود شرکت ها با هوش مصنوعی به شدت در حال رشد است

۱۴۰۳-۰۲-۱۲ 0۰21

آمار های مالی نشان می دهد استفاده از هوش مصنوعی در شرکت های پیش رو منجر به رشد عجیب درآمد آنها شده است.

به گزارش پایگاه خبری گزارش بورس ، یک روز بعد از انتشار گزارش مالی سامسونگ که نشان می داد سود این شرکت تحت تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در تراشه های این شرکت ۱۰ برابر شده است آمازون و ای ام دی نیز در تازه ترین گزارش های خود اعلام کردند که درآمدشان تحت تاثیر به کارگیری هوش مصنوعی رشد کرده است.

رشد درآمد آمازون

شرکت آمازون در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تحت تاثیر هوش مصنوعی رشد کرده است.

درآمد بخش خدمات وب آمازون (AWS) 25 میلیارد دلار گزارش شده است، درحالی که تحلیلگران انتظار درآمد ۲۴.۵ میلیارد دلاری را داشتند. در زمینه تبلیغات نیز غول فناوری موفق به کسب درآمد ۱۱.۸ میلیارد دلاری شده است، درحالی که انتظار می‌رفت ۱۱.۷ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

فروش کسب‌و‌کار AWS در سه‌ماهه اول، ازجمله دلایل موفقیت آمازون بوده و ۶۲ درصد از کل سود آن را به خود اختصاص داده است. در اولین فصل سال ۲۰۲۳، این بخش با رشد ۱۷ درصدی، ۲۵ میلیارد دلار درآمد داشته که این میزان بالاتر از پیش‌بینی وال استریت (۲۴.۵ میلیارد دلار) است. در سال گذشته، AWS رشد آهسته‌تری داشت، زیرا کسب‌و‌کارها هزینه‌های ابری خود را کاهش دادند.

بیشتر بخوانید

فرصت ناب برای خرید سهام بانک شهر | تحلیل تکنوفاندامنتال
با مطرح‌ترین کوین‌های هوش مصنوعی آشنا شوید
هوش مصنوعی صنعت حمل و نقل را متحول خواهد کرد

اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در بیانیه‌ای گفت که تمرکز مستمر این شرکت بر هوش مصنوعی، یک‌بار دیگر باعث تسریع نرخ رشد AWS، بخش محاسبات ابری این شرکت شده است. این شرکت، ماه گذشته ۲.۷۵ میلیارد دلار در استارتاپ هوش مصنوعی انتروپیک سرمایه‌گذاری کرده بود.

آمازون برای سه‌ماهه دوم انتظار دارد که با سرعت بیشتری به رشد سودآوری خود ادامه دهد. غول فناوری پیش‌بینی کرده که درآمد آن برای سه‌ماهه آینده بین ۱۴۴ تا ۱۴۹ میلیارد دلار خواهد بود که نشان‌دهنده رشد ۷ تا ۱۱ درصدی است. البته تحلیلگران انتظار دارند که درآمد شرکت با رشد ۱۲ درصدی به ۱۵۰.۱ میلیارد دلار برسد.

آمازون در چند وقت گذشته تلاش کرده تا هزینه‌های خود را به‌طور گسترده کاهش دهد. از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون، این شرکت بیش از ۲۷ هزار کارمند خود را اخراج کرده و این روند در سال ۲۰۲۴ نیز ادامه پیدا کرده است. در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، آمازون صدها کارمند کسب‌و‌کار بهداشتی و AWS خود را نیز اخراج کرد. حذف سیستم پرداخت خودکا‌ر Just Walk Out از فروشگاه‌ها، دیگر اقدام آمازون برای کاهش هزینه‌ها بوده است.

رشد درآمد ای امی دی برپایه هوش مصنوعی

گزارش مالی جدید AMD  نیز روز گذشته منتشر شد؛ که نشان می دهد سود این شرکت نیز بیش از انتظار تحلیل گران بوده است. این شرکت پیش بینی کرده اس در سال مالی جاری میلادی بیش از ۴ میلیارد دلار تراشه هوش مصنوعی بفروشد.

درآمد این شرکت در فصل نخست امسال ۵ میلیاردو ۴۷۰ میلیون دلار بوده است در حالی که پیش بینی می شد این رقم ۵ میلیارو ۴۶۰ میلیون دلار باشد

برای سه‌ماهه دوم نیز AMD انتظار دارد که حدود ۵.۷ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که تقریباً مطابق با انتظارات تحلیلگران است و رشد سالانه حدود ۶ درصدی آن را نشان می‌دهد.

غول سازنده تراشه در گزارش خود اعلام کرده که بخش مرکز داده‌اش، به‌لطف فروش تراشه‌های هوش مصنوعی سری MI300 که با واحدهای پردازش گرافیکی انویدیا رقابت می‌کنند، در مقیاس سالانه ۸۰ درصد رشد کرده و فروش آن به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده است.

به گفته لیزا سو، مدیرعامل AMD، مایکروسافت، متا و اوراکل ازجمله شرکت‌های قابل‌توجهی هستند که از تراشه‌های MI300X بهره می‌برند. این شرکت، از زمان عرضه اولیه این تراشه‌ها در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، بیش از ۱ میلیارد دلار از آن‌ها فروخته است.

به‌همین ترتیب، AMD انتظار دارد در سال ۲۰۲۴، فروش تراشه‌های هوش مصنوعی آن به ۴ میلیارد دلار برسد. برای مقایسه، انویدیا که بزرگ‌ترین فروشنده تراشه‌های سرور هوش مصنوعی محسوب می‌شود، فروش ۱۸.۴ میلیارد دلاری را در بخش مرکز داده‌اش تنها در سه‌ماهه ژانویه گزارش کرده است که بخش زیادی از آن را تراشه‌های هوش مصنوعی تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل AMD همچنین به سرمایه‌گذاران گفت که این شرکت درحال کار روی تراشه‌های هوش مصنوعی جدید و جانشین نسل فعلی است. سو گفت: ما درحال نزدیک‌ترشدن به مشتریان برتر هوش مصنوعی خود هستیم. آن‌ها در مورد نقشه راه ما بازخورد قابل‌توجهی ارائه می‌دهند.

ای ام دی ( AMD ) همچنین سازنده پردازنده‌های مرکزی است که اغلب در سرورها همراه با تراشه‌های هوش مصنوعی به‌کار گرفته می‌شوند. سو به تحلیلگران گفته است که آن‌ها باور دارند AMD بازار بخش CPU سرور را – احتمالاً از اینتل – تصاحب کرده است.

ضعیف‌ترین بخش ای ام دی  نیز بخش گیمینگ آن بوده که فروش این بخش به ۹۲۲ میلیون دلار رسیده است. این شرکت از فروش پایین تراشه موردنیاز برای کنسول‌های بازی ازجمله پلی استیشن ۵ سونی و رایانه‌های شخصی به‌عنوان دلیل آن یاد کرده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×