» اقتصاد كلان » ایران در حال حرکت به سمت ابر تورم

ایران در حال حرکت به سمت ابر تورم

۱۴۰۲-۰۳-۰۶ 5۰124

گروه مالی دانایان در گزارشی تحلیلی از وضعیت متغیر های پولی در ایران ۳ سناریو را درباره آینده اقتصاد ایران و نرخ تورم گزارش و تاکیدکرد: اگر در ماه های آینده تغییر روندی صورت نگیرد، تمام شواهد حاکی از آن است که ایران با سرعت در حال حرکت به سمت ابرتورم است.

این گروه مالی در این گزارش نوشت: شواهد آماری در کنار نبود دورنمایی روشن از وضعیت اصلاحات اقتصادی، سه سناریو را درباره آینده تورم در ایران محتمل می کند:

۱- اتفاقات چند سال اخیر، سرریز تمام ناترازی ها و عدم تعادل های اقتصاد کلان ایران است که همراه با انتظارات تورمیِ مردم، امکان ابتکار عمل را

از سیاست گذاران گرفته است. هر اصلاح اقتصادی و سیاستی در وضعیت جاری ایران، به تصمیم گیری های سخت سیاسی گره خورده است. از

این رو خوش بینانه ترین و نامحتمل ترین سناریو، انجام اصلاحات اقتصادی است. گذار به تورم پایین و پایدار، مستلزم نهادینه سازی سیاست گذاری و مدیریت صحیح است. اتخاذ سیاست های هدف گذاری نرخ تورم، استقلال بانک مرکزی، تصویب و اجرای قاعدۀ مالی و اصلاح ساختار بودجۀ  دولت راه کارهایی است که در بیش از ۹۰ کشور دیگر اجرا شده و منجر به حصول تورم های تک رقمی شده است. در صورت این رخداد، پیش بینی می شود تورم در یک بازۀ زمانیِ پنج ساله کاهش یابد و به سطح تورم های معمول در دنیا برسد.

۲- ماندگاری شرایط موجود یعنی تورم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد  به عنوان محتمل ترین سناریو، ارزیابی می شود.

در این سناریو، سطح تورم در اقتصاد ایران در سطحی معادل دو تا سه برابر روند ۵۰ سال گذشته است. ترکیه، پرو، رژیم اشغال گر قدس، برزیل، بلاروس و آنگولا کشورهایی هستند که شرایطی مشابه را تجربه کرده اند. این سناریو در بلندمدت نمی تواند ادامه یابد و حالت گذاری است که یا به انجام اصلاحات اقتصادی منجر می شود یا به فروپاشی ریال و اقتصاد.

۳- بدبینانه ترین سناریو، سناریویی است که در ماه های گذشته احتمال وقوع آن تقویت شده است. اگر در ماه های آینده تغییر روندی صورت نگیرد، تمام شواهد حاکی از آن است که ایران با سرعت در حال حرکت به سمت ابرتورم است.

پیش بینی تورم در شرایطی که چرخۀ تورمی فعال شده باشد، امری محال است. بررسی داده های تورم سودان ( ۲۰۲۰ )، لبنان ( ۲۰۲۱ )، ونزوئلا ( ۲۰۱۵ )، زیمبابوه ( ۲۰۱۹ )، کنگو ( ۱۹۹۱ )، بلاروس ( ۱۹۹۳ ) و سایر کشورهایی که ابرتورم را تجربه کرده اند، نشان می دهد که چرخۀ ابرتورم چرخه ای فزاینده است و ظرف یک یا دو سال، تورم هایِ بلندمدتِ زیر ۲۰ درصد، ناگهان به بالای ۱۰۰ درصد افزایش می یابند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×