» بازار سرمايه » بورس در مدار رشد | دلایل رشد شاخص چیست | آیا رشد ادامه دار است
بورس تهران

بورس در مدار رشد | دلایل رشد شاخص چیست | آیا رشد ادامه دار است

۱۴۰۳-۰۱-۲۷ 1۰20

به دنبال پاسخ نظامی ایران به اسرائیل و مشخص شدن اعلام مواضع آمریکا که نشان داد این کشور در هیچ عملیات نظامی علیه ایران شرکت نمی کند، ترس بازار فرو ریخت و مبادلات امروز بورس با رشد شاخص آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری گزارش بورس ، شاخص بورس تهران دو هفته نفس گیر را طی کرد. از روز ۱۳ فرودین که کنسول گری ایران در دمشق مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت فضای ترس و هیجان بر فراز بورس سایه انداخت و این هیجان در روز شنبه به اوج خود رسید به طوریکه در این روز شاخص کل بیش از ۲ و شاخص کل هم وزن بیشتر از ۳.۳ درصد افت کرد. در این روز همچنین ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

این رویه دیروز و ساعاتی بعد از پاسخ نظامی ایران به اسرائیل هم در بورس ادامه یافت و سازمان بورس را مجبور کرد که دامنه نوسان بازارسهام را به یک درصد کاهش دهد تا از نزول فراگیر جلوگیری کند. با این حال پس از حمله نظامی ایران به اسرائیل  و وزن کشی سیاسی و نظامی ، خطوط راهبردی تو طرف تا حدود زیادی نمایان شد و تا حالا به میزان زیادی رویداد ها از حالت ابهام در آمده است. این موضوع منجر شد تا شاخص کل بورس تهران امروز به حالت عادی باز گردد و تا این لحظه شاخص کل بورس تهران بیش از ۷ هزار واحد افزایش باید و نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شود.

یک  مثال معروف در بازار ها وجود دارد که آثار وقوع یک رویداد تا قبل از وقوع آن شدید تر از زمان وقوع آن است و این مثال بارها در بازار سهام ایران تجربه شده است.

عامل اصلی رشد بورس

اما عامل اصلی که منجر به رشد شاخص ها در مبادلات امروز و کاهش شاخص ترس در دادو ستد های بازار سهام شد. موضوع گیری مقامات آمریکایی و به طور ویژه جو بایدن بود. آن طور که اغلب رسانه های مهم جهان مخابره کرده اند آمریکا با وجود حمایت هایی که  از اسرائیل می کند، به این کشور اطلاع داده که در هیچ عملیات نظامی علیه ایران شرکت نخواهد کرد.

آن طور که بلومبرگ گزارش داده است رئیس جمهور آمریکا تا قبل از برگزاری انتخابات آمریکا قمار تازه ای را انتخاب نمی کند چرا که ریسک باخت در مقابل دونالد ترامپ را به همراه دارد.

هر نوع واکنش نظامی آمریکا به ایران موجب افزایش قیمت نفت و گاز و رشد تورم در آمریکا می شود و این موضوع منجر به ریزش آرای عمومی به زیان جو بایدن خواهد شد و مسیر پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آبان ماه برگزار می شود هموار می کند و این چیزی نیست که جو بایدن انتظار می کشد.

موضوع مهم دیگر جنگ سردی است که بین آمریکا ،چین و روسیه در جریان است. اهمیت این جنگ در کنار جنگ های تجاری و ارزی در این است که هر نوع درگیری تازه در خاورمیانه تمرکز آمریکا را از این محور های کلیدی از بین می برد در چنین شرایط واضح است که آمریکا به رهبری جو بایدن که سابقه طولانی در سیاست خارجی دارد از هر نوع دامن زدن به تنش ها و درگیری ها به ویژه در خاورمیانه اجتناب می کند. این موضوعی است که ایران نیز از آن اطلاع دارد و با این آگاهی دست به حمله نظامی گسترده به مواضع رژیم صهیونیستی زد.

بیشتر بخوانید

ثروتمندان عرب می خواهند خاورمیانه را عوض کنند

آمریکا نگران دلار است | داستان صعود و سقوط دلار

ضمن اینکه رژیم صهیونیستی با وجود برتری های نظامی که در بخش هوایی دارد خود به تنهایی قادر به رویارویی با ایران و نیروهای مقاومت در منطقه نیست،به همین دلیل تا زمانی که آمریکا را در کنار خود نداشته باشد به راحتی دست به ماجراجویی های نظامی نخواهد زد.

این همان موضوع اصلی است که به بازار مخابره شد و منجر به رشد شاخص های بازار سهام در ساعات ابتدای مبادلات امروز شد. انتظار می رود با توجه به کاهش شدید ارزش کل بازار سهام که به سطوح ۱۴۰ میلیارد دلار رسیده و رشد قیمت دلار روند صعودی شاخص کل بازار سهام ادامه یابد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×