» بازار سرمايه » تکلیف موسسات اعتباری بعد از انحلال چه می شود
حمید تهرانفر 2

تکلیف موسسات اعتباری بعد از انحلال چه می شود

۱۴۰۲-۰۵-۲۴ 5۰69

🔹 معاون سابق نظارتی بانک مرکزی درباره دستور انحلال سه موسسه اعتباری توسط بانک مرکزی و آینده سهامداران و سپرده گذاران توضیح داد.

🔹 حمید تهران‌‌‌فر درباره هشدار اخیر رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌های ناتراز و صدور دستور انحلال سه موسسه اعتباری به دنیای‌ اقتصاد اعلام کرد: بانک‌‌‌ مرکزی به حساسیتی که وجود دارد واقف است. زیرا طی چند سال که برخی از این موسسات در این موقعیت ماندند و وضعیت برخی نامناسب تر نیز شده، باید تصمیمی در رابطه با آنها گرفته شود.

🔹در رابطه با پرداخت هزینه به سپرده‌‌‌گذاران هم صندوق تضمین سپرده‌‌‌ها وجود دارد که در این مواقع به کمک بانک مرکزی آمده و با قیودی از آن محل پرداخت می‌شود. البته دولت هم بی‌‌‌تفاوت نخواهد بود و در جریان اقدامات بانک‌‌‌ مرکزی اگر مشکلی پیش آید، حتما دولت از طریق بانک‌‌‌مرکزی اقداماتی انجام خواهد داد.

🔹دلیل اینکه در جریان انحلال موسسات از منابع بانک‌‌‌مرکزی برای هزینه‌‌‌های انحلال آنها استفاده شد این بود که موسسات همان موقع دست به نقد نبودند. اموالی دارند اما همان روز نقد نمی‌شود و نیازمند طی شدن فرایندی است. در مورد موسساتی که در دوره روحانی منحل شدند تمام بدهی‌‌‌هایی که بانک‌‌‌مرکزی ایجاد کرد از محل فروش همان اموال به بانک مرکزی بازگشت.

🔹این موسسات اموال و دارایی دارند و امید است زودتر از اینکه بانک مرکزی ورود و پروسه سخت را آغاز اقدام به فروش اموال کنند. این اموال در حسابداری به قیمت تاریخی در زمان خرید ثبت می‌شود. بنابراین ارزش افزوده‌‌‌ای هم دارد که در ترازنامه این موسسات نوشته نشده و این موسسات می‌توانند از طریق فروش اموال تا حدی تراز لازم را در ترازنامه ایجاد کرده تا رضایت بانک‌‌‌مرکزی نیز جلب شود.

🔹حتما برخی بانک‌ها تحت فشار تسهیلات تکلیفی قرار گرفتند که منجر به ناترازی شده و این موضوع همیشه بود. این موسسات به حدی ناترازی دارند که صرفا از بابت تکالیف قانونی و مقرراتی نبوده و از آن حدود گذشتند و وضع آنها اصلا رضایت‌بخش نیست.

🔹بانک‌ها همیشه نسبت به مشتریان تعهداتی دارند که باید انجام شود اما ناگهان بر اساس قوانین بودجه و سفرهای رئیس‌جمهور درخواست‌‌‌هایی به بانک‌ها می‌رسد که همه هم به صورت وام هستند و بانک‌ها به ضرب این تکالیف را انجام می‌دهند اما باعث می‌شود که بعدا نتوانند تعهدات نسبت به مشتریان را اجرایی کنند. بنابراین خود به خود با اضافه برداشت تراز آنها نزد بانک‌‌‌مرکزی به هم می‌‌‌خورد.

🔹امید است این تصمیم باعث شود مدیران و سهامداران این موسسات که می‌‌‌دانند وضعیت آنها در حدی بد است که رئیس کل بانک‌‌‌مرکزی آنها را مخاطب قرار داده اقداماتی انجام دهند که برخی اصلاحات در روش‌های انجام کار مانند ترازنامه و عملیاتی صورت گیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×