» بازار سرمايه » فروش ۱۶۱ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان
خودرو 8

فروش ۱۶۱ هزارمیلیارد تومانی خودروسازان

۱۴۰۲-۰۷-۱۱ 5۰70

مهدیا گل محمدی- روزنامه نگار

آمار ها نشان می دهدتیراژ تولیدخودرو های سواری در نیمه نخست امسال ۱۳ درصد افزایش یافته است با این حال در همین مدت تیراژ فروش خودرو سازان ۱۲ درصد افت کرده است که نشان می دهد میزان فروش افت محسوسی داشته است. شرکت های خودرساز در نیمه اول سال جمعا ۱۶۱ هزار میلیارد تومان خودرو فروختند.

تیراژ تولید خودروهای سواری یکی از عوامل اثر گذار بر قیمت خودرو در بازار داخلی است. هر چه سطح عرضه از سوی خودرو سازان داخلی افزایش یابد بازار بیشتر به تعادل می رسد و زمانی که سطح تولید و عرضه کاهش پیدا می کند بازار ملتهب تر می شود.

آن طورکه داده های آماری نشان می دهد ۳ شرکت ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست امسال جمعا ۴۸۷ هزارو ۴۳۷ دستگاه خودرو تولید کرده اند که این میزان در مقایسه به نیمه نخست پارسال ۱۳ درصد رشد نشان می دهد. بیشترین تولید را ایران خودرو داشته که سطح تولید در نیمه نخست امسال ۲۲.۴ درصد رشد کرده است. تولیدات شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال ۸.۷ درصد بیشتر از پارسال بوده اما پارس خودرو که مدت ها است بحث واگذاری سهامش مطرح است اما هنوز به جایی نرسیده، عملکرد ضعیفی داشته و میزان تولید در این شرکت در نیمه اول سال ۸.۲ درصد افت کرده است. مشخص نیست برنامه سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام این شرکت به کجا رسید؟

کاهش فروش

با وجود رشد تولید در نیمه نخست سال آن طور که آمارها نشان می دهد میزان فروش شرکت های خودرو ساز نسبت به پارسال ۱۲ درصد افت کرده است. سال قبل شرکت های خودر ساز ۵۳۵ هزارو ۶۹۷ دستگاه خودرو سواری تحویل مشتریان دادند اما این میزان امسال به ۴۷۱ هزارو ۵۴۹ دستگاه رسیده است. این نشان می دهد  که تیراژ فروش خودرو های سواری ۶۴ هزارو ۱۴۸ دستگاه نسبت به نیمه نخست پارسال افت کرده است. مشخص نیست دلیل این کاهش ، اجرای سیستم فروش از طریق سامانه یکپارچه و نوبت بندی مشتریان است یا کاهش فروش ناشی از سیاست های خود شرکت های خودرو سازی است. بیشترین میزان کاهش فروش در نیمه نخست سال مربوط به پارس خودرو با افت ۱۹ درصدی و بعد از آن ایران خودرو با ۱۲ درصد کاهش است.تعداد خودرو های تحویلی شرکت سایپا نیز در نیمه نخست امسال ۹.۶ درصد کمتر از پارسال بوده است.

درآمد حاصل از فروش

آمار ها همچنین نشان می دهد، درآمد حاصل از فروش خودرو های سواری برای شرکت های ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو  نزدیک به ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با سال قبل ۴۰ درصد رشد نشان می دهد. این یعنی اینکه درآمد خودرو سازان امسال ۴۶ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است. البته این به معنای این نیست که شرکت های خودرو سازی سود کرده اند چرا که هزینه های این شرکت ها بسیار بیشتر از درآمد آنها است و همین عامل منجر شده است که شرکت های خودرو سازی با زیان های سنگینی مواجه شوند. بخش عمده رشد درآمد شرکت های خودرو ساز ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت ها بوده که به طور میانگین نسبت به سال قبل ۷۷.۳ درصد رشد کرده است. با این حال این افزایش قیمت جوابگوی هزینه های این شرکت ها نیست و این شرکت ها همچنان در حال تولید زیان های سنگین هستند که ظرف روز های آینده با انتشار گزارش های ۶ ماهه جزئیات بیشتری از این موضوع روشن خواهد شد.

 

مقایسه تولیدخودرو های سواری در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال

نیمه اول امسال نیمه نخست امسال نیمه نخست پارسال تغییرتولید

(درصد)

تغییرفروش

(درصد)

تغییر درآمد

(درصد)

نام شرکت تولید- دستگاه فروش- دستگاه درآمد- میلیون ریال تولید- دستگاه فروش- دستگاه درآمد- میلیون ریال
ایران خودرو ۲۵۸,۵۷۸ ۲۴۶,۶۷۲ ۱,۱۳۱,۶۹۲,۷۸۶ ۲۱۱,۳۱۱ ۲۷۹,۹۰۹ ۷۷۷,۲۳۴,۰۴۶ ۲۲.۴ -۱۱.۹ ۴۵.۶
سایپا ۱۷۱,۷۰۴ ۱۷۰,۱۷۵ ۳۶۸,۰۸۳,۵۱۰ ۱۵۸,۰۱۸ ۱۸۸,۲۸۲ ۲۶۷,۳۱۹,۹۴۵ ۸.۷ -۹.۶ ۳۷.۷
پارس خودرو ۵۷۱۵۵ ۵۴,۷۰۲ ۱۰۶,۵۵۳,۴۱۵ ۶۲۲۶۱ ۶۷,۵۰۶ ۹۸,۷۵۰,۶۴۰ -۸.۲ -۱۹.۰ ۷.۹
جمع ۴۸۷,۴۳۷ ۴۷۱,۵۴۹ ۱,۶۰۶,۳۲۹,۷۱۱ ۴۳۱,۵۹۰ ۵۳۵,۶۹۷ ۱,۱۴۳,۳۰۴,۶۳۱ ۱۲.۹ -۱۲.۰ ۴۰.۵

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×