» اخبار تازه » مرکز مبادله ارز و طلا چیست؟

مرکز مبادله ارز و طلا چیست؟

۱۴۰۲-۰۹-۱۲ 5۰99

مرکز مبادله ارز و طلا که پیش از این با نام بازار متشکل ارزی شناخته می شد و پس از آغاز به کار محمد رضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی نامش تغییر کرد، شرکتی است که با هدف ساماندهی بازار ارز ایجاد شده است.و هدف این است که این شرکت به مرجعی برای تعیین قیمت ارز و طلا تبدیل شود.

در حال حاضر بازار های هرات،سلیمانیه،دبی،چهار راه استانبول تهران و بسیاری از بازار های دیگرمرجعی به تعیین قیمت ارز هستند اما قرار است مرکز مبادله ارز و طلا از منظر قیمت گذاری به مرجعی برای بازار ها تبدیل شود و جای این بازار ها را بگیرد.ایده تاسیس این شرکت در اواسط دهه ۸۰ توسط فعالان بازار سرمایه با نام بورس ارز ارایه شده بود اما بانک مرکزی با تاسیس چنین شرکتی مخالفت کرده بود تا اینکه از اواخر سال ۱۳۹۸ به دلیل تلاطم های ارزی بالاخره قرار شد چنین شرکتی با مشارکت برخی ارکان بازار سرمایه زیر نظر بانک مرکزی تاسیس شود.

در حال حاضر مرکز مبادله ارز و طلا از دو تالار خدماتی و حواله تشکیل شده است و قرار است تعداد تالار های معاملاتی مرکز مبادله افزایش یابد.

در تالار حواله های ارزی شرکت‌های صادراتی مانند تولید کننده های  پتروشیمی، مس، معدن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان ارز حاصر از صادراتشان را عرضه می کنند و وارد کننده های کالای غیر ضروری می توانند ارز خودشان را از این محل تامین کنند.

تالار دوم مرکز مبادله به ارز خدماتی یا غیر بازرگانی اختصاص دارد که طی آن ۶۸ مورد از نیاز های خدماتی ازجمله ارز مسافرتی،دانشجویی،درمانی و مواردی از قبل تامین می شود.

قیمت های قابل عرضه در تالار حواله های ارزی بالاتر از سامانه نیما و کمتر از قیمت ارز خدماتی است.

تفاوت مرکز مبادله با سامانه نیما در این است که در سامانه نیما ارز مورد نیاز برای کالاهای اساسی با نرخ ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان تامین می شود و عمده این ارز از محل صادرات محصولات نفتی تامین می شود اما در تالار حواله مرکز مبادله بخش عمده ارز بالاتر از این قیمت است و برای  صرف کالاهای غیر اساسی می شود. در حال حاضر نرخ ارز در تالار حواله در محدوده ۳۸ هزارو ۲۰۰ تومان است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×