» بازار سرمايه » مشکل تامین ارز بازار لاستیک را به هم ریخت | آیا تایرسازان هم مجوز افزایش قیمت خواهند گرفت؟
302707 616

مشکل تامین ارز بازار لاستیک را به هم ریخت | آیا تایرسازان هم مجوز افزایش قیمت خواهند گرفت؟

۱۴۰۲-۰۶-۱۷ 5۰117

بازار لاستیک در ماه های گذشته با چالش های مختلفی مواجه بوده و قیمت ها روند صعودی داشت است. بررسی ها نشان می دهد علت ایجاد التهاب در بازار کاهش ۱۴ درصدی تولید ناشی از تامین نشدن ارز مورد نیاز صنایع لاستیک سازی بوده است. به نظر می رسد دولت مجبور است نرخ تسعیر ارز تولید کننده های لاستیک را هم ،نرخ ارز مبادله ای تعیین کند و این می تواند منجر به صدور مجوز افزایش نرخ برای این صنعت و افزایش سود صنایع لاستیک سازی شود.

بازار لاستیک در طول چند ماه گذشته فراز و نشیب های زیادی داشته و حتی منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب شده است.بررسی ها نشان می دهد  علت اصلی این موضوع کاهش تولید لاستیک در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. سال قبل جمعا ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ۵ ماهه سال  برای خودرو های سواری در کشور تولید شد که این میزان امسال به کمتر از ۸ میلیون حلقه رسید. این ارقام نشان می دهد که تولید لاستیک سواری در ۵ ماهه امسال بیش  از یک میلیون حلقه معادل ۱۴ درصدکاهش داشته و علت تشکیل صف های طولانی برای خرید لاستیک و افزایش قیمت در بازار غیر رسمی ناشی از همین موضوع است. اما چرا تولید کاهش یافت؟

در ابتدای سال قرار بود ارز مورد نیاز صنایع لاستیک سازی برای تامین مواد اولیه وهمین طور واردات از محل ارز نیمایی به قیمت ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان تخصیص داه شود.

به طور طبیعی سالانه ۲۴ میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید می شود که از این میزان سالانه ۲۱ میلیون حلقه در داخل تولید می شود و بقیه از طریق واردات تامین می شود. به همین منظور سالانه رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار صرف واردات و همین میزان نیز صرف تامین مواد اولیه تولید می شود. این به معنای این است که صنعت لاستیک سازی سالانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار ارز برای تولید و واردات نیاز دارد که این ارز طبق توافق های ابتدای سال باید از محل ارز نیمایی و به قیمت ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان تامین می شد. اما دو مشکل یکی در تخصیص ارز و دیگری انتقال حواله های ارزی منجر به کاهش تامین منابع ارزی این صنعت و در نهایت کاهش تولید در صنعت لاستیک سازی شد.آن طور که محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت تایید کرده است بخش عمده مشکل تامین ارز صنایع لاستیک سازی ناشی از مشکلاتی بوده که برای انتقال حواله های ارز به ذینفعان خارجی وجود داشته است.

در چنین شرایطی با توجه به مشکلاتی که برای تامین ارز ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومانی برای صنایع لاستیک سازی وجود دارد احتمالا دولت مجبور است به دلیل این مشکلات وهمین مشکل در تامین ارز ترجیحی و کسری بودجه ، نرخ تسعیر ارز تولید کننده های لاستیک را هم  ۳۷ هزارو ۵۰۰ تومان مرکز مبادله تعیین و به این صنعت نیز مجوز افزایش نرخ  بدهد.

هفته قبل نیز عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر از درخواست تولیدکنندگان تایر مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خبر داده بود.محمدرضا تقی گنجی با اشاره به پیشنهاد تولیدکنندگان تایر مبنی بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک گفته بود: اگرچه قطعیت افزایش قیمت تایر از سوی وزارت صمت اعلام نشده اما آنطور که مستندات و قیمت تمام شده تولید نشان می دهد،  نرخ لاستیک باید برای نیمه دوم سال افزایش پیدا کند.

 

 

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×