» اخبار تازه » نکات حرفه ای درباره چنگال اندروز | با آموزش کاربردی این ابزار آشنا شوید

نکات حرفه ای درباره چنگال اندروز | با آموزش کاربردی این ابزار آشنا شوید

۱۴۰۲-۰۸-۲۴ 3۰139

چنگال اندروز یکی از محبوب ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال با استفاده از نمودارها است. سرمایه گذاران و معامله گرانی که قصد دارند تحلیل تکنیکال را به صورت حرفه ای شروع کنند باید با چنگال اندروز، نحوه استفاده از آن و کاربردهای آن در تحلیل آشنا باشند. با استفاده از این ابزار ساده، می توانید با شناسایی کانال ها و نقاط کلیدی در نمودار، وضعیت فعلی و آینده یک سهام یا ارز دیجیتال را تعیین کنید. در ادامه ابتدا چنگال اندرو و نحوه رسم آن را خواهیم گفت ، سپس نکات کلیدی را درباره این چنگال خواهیم گفت که احتمالا نمی دانستید.

معرفی

چنگال اندروز یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن فرصت‌های سودآور و استفاده از نوسانات بازار مالی است. این ابزار اولین بار توسط آلن اندروز (Allen H. Andrews) استفاده شد و به همین دلیل نام چنگال اندروبرای آن انتخاب شد. ساختار چنگال بسیار ساده است و از دو خط موازی تشکیل شده است که یک خط وسط در وسط این دو خط موازی قرار دارد. فاصله بین خطوط مجاور به صورت جفت برابر است و به طور کلی سه کانال را تشکیل می دهند.

آلن اندروز معتقد بود که خطوط روند کلاسیک نمی توانند اطلاعات کاملی در مورد وضعیت سهام ارائه دهند. بنابراین خطوطی را در نظر گرفت که نقاط بیشتری را طی می کنند و ارتباط بیشتری با قیمت دارند. دو خط کناری چنگال اندروز یک کانال اصلی ایجاد می کند که در آن نوسانات قیمت و واکنش ها رخ می دهد و بررسی قیمت را آسان تر می کند. با استفاده از چنگال اندروز ، علاوه بر بررسی قیمت فعلی در نمودار، می‌توان اطلاعات زیادی درباره حرکت قیمت، نقاط حساس و آینده آن به دست آورد.

نحوه رسم چنگال

برای ترسیم چنگال اندروز، باید سه مرحله مهم را دنبال کنیم. کشیدن چنگال دقیق و کاربردی نیاز به تجربه، تمرین و تکرار دارد. با این حال، اگر با اصول طراحی چنگال اندروز آشنا باشید، می توانید به تدریج مهارت های کافی را به دست آورید. نکته مهم این است که برای افزایش اعتبار چنگال کشیده شده باید تعداد و میزان برخورد به سطوح آن را افزایش دهید. برای مثال، وقتی به نمودار قیمت نگاه می‌کنید، باید مراقب باشید که کانال چنگال اندروز در محدوده‌ای باشد که با برخورد به سطوح چنگال، قیمت برمی‌گردد. در ادامه به بررسی سه مرحله ترسیم چنگال اندروز می پردازیم؟

گام نخست : شناسایی روند و پیوت های ماژور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارش بورس برای ترسیم چنگال اندروز ، ابتدا باید روند قیمت سهم یا ارز دیجیتال را شناسایی کنید. روند می تواند صعودی یا نزولی باشد. سپس باید سه نکته مهم را در فرآیند شناسایی کنید. این سه نقطه شامل دو نقطه کف قیمت و یک نقطه سقف در روند صعودی و یک طبقه و دو سقف در روند صعودی است. انتخاب امتیاز نیز باید تک تک انجام شود. به عنوان مثال، در روند صعودی، اولین نقطه یک طبقه است. سپس باید سقفی را انتخاب کنید و در نهایت طبقه دوم را پیدا کنید. این نقاط به ترتیب با اعداد ۱، ۲ و ۳ یا حروف A، B و C نامگذاری می شوند.

گام دوم : ترسیم خط وسط

پس از یافتن نقاط ۱ ، ۲ و ۳ نوبت به یافتن محل خط وسط می رسد. برای این کار یک خط مستقیم بین نقاط ۲ و ۳ رسم می شود و سپس نقطه وسط بین این دو خط مشخص می شود. اکنون باید یک خط مستقیم از نقطه ۱ بکشید که از نقطه وسطی که بین ۲ و ۳ تنظیم کرده اید بگذرد. این خط در واقع خط وسط چنگال اندروز است.

گام سوم : ترسیم خطوط کناری

حالا که خط وسط کشیده شد، نوبت به تکمیل چنگال با استفاده از خطوط کناری می رسد. برای این کار کافی است از نقاط ۲ و ۳ یک خط موازی رسیم کنید که با خط وسط فاصله داشته باشد.

پس از این، شکلی مانند چنگال تشکیل می شود. در این مرحله باید اعتبار چنگال خود را بررسی کنید. برای بررسی اعتبار چنگال کافی است نقاط بازگشت قیمت را مشخص کنید. قیمت‌ها در پایین‌ترین نقطه باید به خط حاشیه پایین برخورد کرده و بازگشت کنند و در بالاترین نقطه باید در خط بالایی اتفاق بیفتد. هر چه تعداد این نقاط قیمت بیشتر باشد، اعتبار چنگال کشیده شده بیشتر می شود. همچنین در خط وسط چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

نکات کلیدی در ترسیم چنگال

برای تعیین اعتبار چنگال کشیده شده خود، باید ویژگی های زیر را بررسی کنید:

  • خط وسط چنگال بیشترین تعداد واکنش قیمت را در گذشته داشته باشد.
  • نقطه ۳ از نظر قیمت باید بین نقطه اول و دوم باشد. در غیر این صورت، صرفا یک کانال رگرسیون روند شکل خواهد گرفت.
  • شیب چنگال نباید بیشتر از ۶۰ درجه باشد. با استفاده از ابزار خط زاویه دار(Trend Angle) و ابزارهای مشابه ، می توانید زاویه چنگال را مشخص کنید. برای ترسیم این زاویه، نمودار قیمت باید یک به یک باشد. برای این کار می توانید از گزینه “خودکار” در نمودار استفاده کنید.
  • همه داده های قیمت باید از شروع تا پایان در داخل چنگال قرار گرفته باشد، به عبارت دیگر، نباید هیچ داده ای خارج از محدوده باشد.
  • در نگاه اول، ممکن است همه این ویژگی ها را در چنگال خود نبینید. بنابراین هرگز تمرین و تکرار طراحی چنگال اندروز را متوقف نکنید. هرچه تمرین ها و تکرارهای بیشتری داشته باشید، طراحی شما بهتر خواهد شد.

منطق معاملاتی چنگال

تا اینجا با طراحی چنگال اندروز آشنا شدیم، حالا وقت آن است که با اصول چنگال اندروز آشنا شویم. شما می توانید از این اصول و قوانین در استراتژی های معاملاتی خود استفاده کنید. معامله گران مختلف بر اساس تجربه خود اصول یا قوانین زیادی را برای چنگال اندروز کشف کرده اند. با این حال، مهمترین اصولی که در بیشتر موارد کار می کنند شامل موارد زیر است:

  • در بیشتر مواقع (۸۰ درصد مواقع) قیمت به سمت خط وسط چنگال حرکت می کند و آن را لمس می کند. (مهمترین اصل)
  • جهت قیمت اغلب پس از رسیدن و لمس خط وسط، تغییر می کند.
  • گاهی اوقات قیمت تمایل دارد چندین بار خط وسط را لمس کند و نزدیک به آن نوسان کند.
  • زمانی که قیمت نتواند خط وسط را لمس کند (۲۰ درصد مواقع) و قبل از رسیدن به خط وسط تغییر جهت دهد، امکان حرکت سریع و قدرتمند قیمت تا نقطه ۳ وجود خواهد داشت.
  • وقتی قیمت خط وسط را بشکند، به احتمال زیاد قبل از ادامه به این منطقه باز خواهد گشت. یا اصطلاحا پول بک (Pullback) خواهد زد.
  • توجه داشته باشید که این اصول دائمی نیستند و احتمال خطا در آنها وجود دارد پس باید مراقب باشید .
  • هر چه اعتبار چنگال کشیده شده بیشتر باشد، احتمال خطا در این اصول کمتر می شود.
  • استفاده از چنگال اندروز همچنین توانایی شما را در شناسایی روند قیمت بهبود می بخشد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×