» بازار سرمايه » واکنش بازار ها به تنش های منطقه ای | نزول بورس،رشد دلار | عبور قیمت سکه از مرز ۴۱ میلیون تومان
photo 2023 09 20 12 27 13

واکنش بازار ها به تنش های منطقه ای | نزول بورس،رشد دلار | عبور قیمت سکه از مرز ۴۱ میلیون تومان

۱۴۰۳-۰۱-۱۴ 1۰22

به دنبال افزایش درگیری های نظامی در منطقه و حمله به کنسولگری ایران در دمشق شاخص کل بورس تهران که در ایام نوروز روند رو به رشدی داشت با نزول مواجه شد،قیمت دلار به ۶۲ هزارو ۷۰۰ تومان رسید و قیمت هر سکه طرح جدید از مرز ۴۱ میلیون تومان عبور کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گزارش بورس، یک روز بعد از پایان تعطیلات نوروز شاخص کل بورس تهران با افت سنگین مواجه شد. این نزول بعد از آن اتفاق افتاد که شب گذشته اقدام تجاوز کارانه اسرائیل و حمله به کنسول گری ایران در دمشق موجب به شهادت رسیدن سردار محمدرضا زاهدی و سردار محمدهادی حاجی رحیمی و ۵ تن از همراهان آنان شد.

این رویداد منجر شد که نیمه شب گذشته سفیر سوئیس در ایران به عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امور خارجه فراخوانده شود.

آن طور که امیر عبد اللهیان وزیر امور خارج اعلام کرده  پیام مهمی به دولت آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی ارسال شده است و آمریکا باید پاسخگو باشد با این حال پایگاه خبری – تحلیلی آکسیوس از قول جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: در پیامی به تهران اعلام شده که آمریکا هیچ دخالت یا اطلاع گسترده ای در مورد حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه نداشت و اسرائیل تنها در دقایق آغازین این عملیات بدون ارائه جزئیات اطلاع داده است.

این پیام نشان می‌دهد دولت بایدن، عمیقا نگران است که این حمله اسراییل به گسترش درگیری منطقه و از سرگیری حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران به نیروهای آمریکایی شود.

واکنش بازار ها

با وجود پیام های ارسالی بین ایران و آمریکا و تایید و تکذیب مقامات بازار سهام که این روز ها به شدت از افزایش تنش های سیاسی واهمه دارد به این موضوع واکنش نشان داد و تا این لحظه در ساعت ۱۱:۴۶ دقیقه نزدیک به ۱۷ هزار واحد کاهش یافته است.

این رویه همچنین منجر به خروج ۴۵۰ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام شد. با این حال آن طور که روند معاملات نشان می دهد هرچه به پایان مبادلات نزدیک تر می شویم از شدت نزول بازار سهام کاسته می شود.

این اتفاقات همچنین منجر به افزایش قیمت دلار تامحدوده ۶۲ هزارو ۷۰۰ تومان و عبور قیمت سکه طرح جدید از مرز ۴۱ میلیون تومان شد.

بیشتر بخوانید

نزول بورس های منطقه بعد از آغاز جنگ غزه
کارشناسان چه می گویند

کارشناسان بر این باورند که سال ۱۴۰۳ سال پر نوسانی برای بازار سهام خواهد بود چرا که در سال جاری تحولات سیاسی و اقتصادی زیادی به وقوع خواهد پیوست که مهمترین آن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات است.

محمد غفوری یک کارشناس بازار سرمایه در این باره می گوید: ریسک‌ها برخی اتفاقات از جمله تنش‌های بین‌المللی و نتیجه انتخابات آمریکا و متعاقبا پیامد آن بر نرخ دلار در زمره ریسک‌هایی هستند که به‌ مرور نقش مهمی در روند بازارهای مالی ایران ایفا ‌می‌کنند. با این اوصاف بازار سهام در سال جاری با ریسک‌های جدی‌تری مواجه بوده و به نظر می‌رسد سالی پر از نوسان در انتظار بورس‌بازان باشد.

به گفته او ریسک تغییر مقررات از سوی سیاست گذار،نرخ بهره،قیمت های جهانی ، فاصله قیمت دلار نیما با دلار آزاد از دیگر ریسک های بازار هستند که می توانند معاملات بورس را در سال جاری تحت تاثیر قرار دهند.

فاطمه حاجعلی، دیگر تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی سال، بازار به نسبت خوب اما کم‌حجمی داشتیم که این موضوع طبیعی و مسبوق به‌سابقه است، گفت: نباید فراموش کنیم که سال‌گذشته نیز بهار خوبی داشتیم و هرچه جلوتر رفت خزان به چهره بازار نزدیک‌تر شد. امیدواریم امسال وضعیت متفاوت باشد و بازار بتواند بهار سبز و آغاز طلایی را برای روزها و هفته‌های آینده تکرار کند.

او ادامه داد: بازار سرمایه امسال در انتظار رویدادها و اخباراقتصادی مثبت نسبت به شعار سال ‌و اظهارنظرهای پس از آن، تحولات نرخ دلار نیما و همچنین انتشار گزارش‌های سالانه شرکت‌هاست. در حوزه سیاسی نیز تحولات جنگ غزه و لبنان با اسرائیل از مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار بر اقتصاد و بورس است.

او تاکید کرد: قبل از آغاز سال ‌گفتیم که اخباری نظیر نرخ دلار، خبرهای خودرویی، پالایشی، تسعیر ارز بانک‌ها پیشران بازار خواهند شد و می‌توانند جو خوبی به بازاری که مدت‌‌‌‌‌ها سرکوب شده و از بقیه همگروه‌ها و موارد مشابه خود عقب مانده، بدهد که یکی از عوامل پیشران حرکت بازار طی مدت اخیر، افزایش نرخ دلار بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×