» بازار سرمايه » مدیرعامل کارگزاری بانک آینده اعلام کرد:
پیشنهاد راه اندازی سوشال تریدینگ در بورس
حسینخزلیخرازی

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده اعلام کرد:
پیشنهاد راه اندازی سوشال تریدینگ در بورس

۱۴۰۲-۰۹-۱۳ 5۰50

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اعلام آثار معاملات متکی بر شبکه‌های اجتماعی، پیشنهاد استفاده از دو روش جدید معاملات سهام برای ۵۰ شرکت بزرگ داد.

حسین خزلی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در پیشرفت بازار سرمایه و آثار معاملات متکی بر شبکه‌های اجتماعی، پیشنهادی جالب مبنی بر استفاده از دو روش جدید “کپی تریدینگ و میرور تریدینگ” در معاملات سهام برای ۵۰ شرکت بزرگ و اول داد.

“سوشال تریدینگ”” یعنی معاملات متکی بر شبکه‌های اجتماعی از جمله راه‌کارهای جدیدی است که در بازارهای مالی وجود دارد. ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی با گسترش اینترنت و ورود شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم و دسترسی آزادانه و آسان به اطلاعات در جریان، تغییر یافت و بازارهای مالی هم شامل این تاثیرپذیری است.

اجازه حضور افراد با نفوذ جهت ارائه نظرات یا سفارشات در بازار سرمایه برای همگرا کردن دیگران در معاملات بحث روز دنیا است. در همین راستا در “سوشال تریدینگ” دو پدیده “کپی تریدینگ و میرور تریدینگ” (Mirror Trading) یا تریدینگ آینه‌ای بوجود آمده است.

امروزه در بازارهای فارکس، کریپتو و سهام، کارگزارها و نهاد‌های مالی سعی می‌کنند با تشکیل شبکه های اجتماعی، معاملاتی، بستری را برای تبادل نظر و اطلاعات میان متخصصان و سرمایه‌گذاران ایجاد کنند. ‌سرمایه‌گذاران می‌توانند در همین شبکه‌های اجتماعی سفارشات را به کارگزار ارسال کنند که این امر سبب افزایش سرعت معاملات می‌شود.

البته در این خصوص باید راه‌کارهایی جهت نظارت بر فعالیت اینفلوئنسرهای حوزه مالی اتخاذ شود.

“میرور تریدینگ” یعنی فردی با نفوذ و متخصص در معاملات بازار سرمایه، اجازه افشای معاملات در کانال یا گروه‌های شبکه‌های اجتماعی داشته باشد و عده‌ای از سرمایه‌گذاران که تخصص کافی در این زمینه را ندارند، بتوانند درخواست‌های مشابه معاملات آن فرد را به کارگزار بدهند. در صورتی که این معاملات یک به یک انجام شود معاملات آینه‌ای یا معاملات انعکاسی به حساب می‌آید.

در “کپی تریدینگ”، سرمایه‌گذاران انتخاب می‌کنند پس از افشای معاملات یک معامله‌گر حرفه‌ای، دقیقا تمام معاملات را مشابه آن فرد انجام دهند. بنابراین می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به نفع بازار استفاده کرد و کارگزارها اجازه پیدا کنند پس از احراز هویت اشخاص و شرکت‌ها، معاملات را افشا کنند.

متاسفانه یکی از روش‌های دستکاری بازار، ارائه سیگنال‌های اشتباه از سوی اشخاص یا شرکت‌ها است. یعنی پیشنهاد به خرید سهمی می‌دهند که قصد فروش را دارند. در صورت احراز هویت و نظارت نهادهای مالی از چنین سواستفاده‌هایی جلوگیری می‌شود.

البته با توجه عمق کم بازار سرمایه ایران، در بازارها و سهام‌ بزرگ کسی نمی‌تواند با ارائه سیگنال، قیمت را بالا یا پایین ببرد اما این پدیده درباره شرکت‌های کوچک، بازارهای پایه و بازارهای جانبی می‌تواند باعث دستکاری شود.

بنابراین با ایجاد دستوالعمل‌هایی، می‌توان اجازه “کپی و میرور تریدینگ” را مثلا در ۵۰ سهم اول بازار، آزاد اعلام کرد. از آنجایی که نمی‌توان با سلیقه جدید مردم مبنی بر تمایل به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، مقابله کرد باید فرآیندها را با سلیقه جدید تطبیق داد.

ریز ساختار بازار سرمایه ایران با استانداردهای جهانی متفاوت است. به طور مثال در هیچ بورسی حجم مبنا و محدوده نوسان آن هم با دو درصد وجود ندارد. باید بطور کلی ریز ساختارهای بازارسرمایه را براساس استانداردهای جهانی تنظیم کرد و فرهنگ و تکنولوژی معاملاتی را طبق استاندارهای بین المللی بروزرسانی کرد تا از دستکاری‌ها جلوگیری شود.

نرخ ارز، نرخ بهره و اشتغال سه آماری است که مهمترین اثر را در بورس‌های دنیا می‌گذارد. با افزایش نرخ بهره، نرخ تامین مالی هم بالا و قیمت سهام پایین می‌آید. سال‌ها است مسئولین به دنبال شورای ثبات مالی هستند اما چون نرخ ارز تابع روابط سیاسی است و به شدت دستکاری می‌شود بر تورم هم اثر می‌گذارد و بلافاصله در بورس اثر منفی می گذارد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×