» اقتصاد كلان » چرا قیمت نفت به ۹۰ دلار رسید | روسیه و عربستان دنبال چه هستند
Untitled

چرا قیمت نفت به ۹۰ دلار رسید | روسیه و عربستان دنبال چه هستند

۱۴۰۲-۰۶-۱۷ 4۰74

قیمت نفت برنت تحت تاثیر رویارویی های سیاسی با کمتر از یک درصد رشد به ۹۰ دلار و وست تگزاس اینترمدیت به ۸۸ دلار رسید. به نظر می رسد یکی ازد لایل کاهش تحریم های نفتی و افزایش صادرات نفت ایران را نیز باید در این موضوع جستجو کرد. آمریکا در تلاش است با افزایش عرضه نفت از طریق عراق و ایران سیاست های اوپک پلاس را که می تواند منجر به خداحافظی جو بایدن از کاخ سفید شود را خنثی کند.

بازار نفت جهان این روز ها شرایط متفاوتی را سپری می کند از یک طرف عربستان و روسیه برای حفظ سطوح فعلی قیمت ، کاهش عرضه خود را که از قبل آغاز شده بود تمدید کردند و از طرف دیگر ذخایر نفتی امریکا کاهش یافته است. این در حالی است که هر نوع افزایش قیمت نفت می تواند سیاست های فدرال رزو را برای کاهش تورم درآمریکا خنثی کند و حتی انتخابات سال آینده ریاست جمهوری را در آمریکا تحت تاثیر قرار دهد.به همین دلیل واشنگتن علاقه ای به افزایش قیمت ندارد و تلاش می کند با افزایش سطح عرضه مانع از رشد قیمت شود. به همین دلیل بازار نفت این روز ها بیش از گذشته به عرصه رویارویی قدرت ها تبدیل شده است.

هر گونه افزایش قیمت نفت به عنوان ماده اولیه تولید می تواند منجر به افزایش هزینه های تولید در بسیاری از کشور ها به ویژه آمریکا شود و این موضوع می تواند سیاست های فدرال رزرو که از طریق افزایش نرخ بهره در تلاش است سطح تورم را کاهش دهد بی اثر می کند. در چنین شرایطی به نظر می رسد افزایش قیمت نفت از سوی عربستان و روسیه با هدف اثر گذاری بر انتخابات آمریکا درسال آینده و جلوگیری از انتخاب جو بایدن انجام شده است چرا افزایش قیمت نفت این پتانسیل را دارد که بر اقتصاد ایالات متحده و برداشت رأی دهندگان تأثیر بگذارد.در واقع افزایش قیمت نفت صرف نظر از افزایش هزینه تولید می تواند هزینه‌های سوخت را در اقتصادهای غربی افزایش دهد. کاخ سفید در ماه های گذشته رشد اقتصادی و کاهش تورم را به عنوان نشانه هایی از کارآمدی جو بایدن برجسته کرده است اما افزایش قیمت بنزین می تواند برداشت رای دهنده ها را معکوس کند.

روزنامه فایننشیال تایمز نیز روز گذشته در این باره گزارش داد: تلاش دوباره عربستان سعودی و روسیه برای افزایش قیمت نفت تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه می تواند برای جو بایدن که بر روی کارنامه خود در زمینه رشد اقتصادی و  تورم تمرکز دارد، چالش ایجاد کند.

به نظر می رسد این موضوع می تواند دریچه ای برای کاهش تحریم های نفتی ،حل برخی چالش های سیاسی و افزایش صادرات نفت ایران باشد چرا که در چنین شرایطی تمایل آمریکا برای افزایش عرضه نفت از سوی کشور های دیگر افزایش می یابد.

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×