» بازار سرمايه » کارمزد معاملات ارز ۵ درصد تعیین شد |خیز بانک مرکزی برای تاسیس صندوق تثبیت ارز

کارمزد معاملات ارز ۵ درصد تعیین شد |خیز بانک مرکزی برای تاسیس صندوق تثبیت ارز

۱۴۰۲-۰۹-۱۳ 3۰53

کارمزد معاملات ارز از سوی بانک مرکزی 5 درصد تعیین شد. قرار است 0.2 درصد ازاین کارمزد به بانک ها،1.8 درصد به مرکز مبادله و 3 درصد به صندوق تثبیت ارز اختصاص یابد. به نظر می رسد بانک مرکزی در تلاش است با این کار زمینه تاسیس صندوق تثبیت ارز را فراهم کند. طبق این ابلاغیه قرار است 1.5 درصد از کارمزد حواله های ارزی هم به حساب صندوق تثبیت واریز شود.

جزئیات کارمزدهای جدید برای معاملات ارزی از سوی معاون ارزی بانک مرکزی به مدیران بانک ها ابلاغ شد. قرار است بخشی از این کارمزد به حساب صندوق تثبیت ارز تزریق شود که طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی قرار است به زودی تاسیس شود.

محمد آرام، معاون ارزی بانک مرکزی با تشریح حق السهم هر بخش از کارمزدهای دریافتی از خریداران ارز، سهم بانک‌ها را ۰.۲ درصد، سهم مرکز مبادله ارز را ۱.۸ درصد و سهم صندوق تثبیت بازار ارز را ۳ درصد تعیین کرد. این کارمزدها با عنوان سهم صندوق تثبیت بازار ارز، تجمیع می شوند.

بر این اساس، کارمزد معادل ریالی اسکناس‌های فروخته شده از محل منابع بانک مرکزی توسط بانک عامل یا صرافی ناشی از فروش اسکناس در تامین نیازهای ارز مسافرتی و ارز خدماتی، ۵ درصد به نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین شده است.

آرام در این بخشنامه تاکید کرده است: در خصوص فروش ارز در سرفصل تامین نیازهای ضروری، کارمزد مربوط در روز برداشت از حساب به صورت اسکناس و با نرخ فروش مرکز مبادله ارز و طلای ایران در همان روز (روز برداشت) از مشتری اخذ می‌گردد.

همچنین در رابطه با حواله ارزی، کارمزد حواله‌های ارز خدماتی معادل ریالی ۲ درصد تعیین گردیده است. نحوه توزیع آن، ۰.۵ درصد سهم مرکز مبادله ارز و طلای ایران و ۱.۵ درصد سهم صندوق تثبیت بازار ارز تعیین شده است.

در این میان تمام کارمزدهای شناسایی شده از تاریخ ابلاغ مصوبه به حساب بستانکاران موقت به ریال و به نام صندوق تثبیت بازار ارز منتقل می‌ شود.

پیش از این رئیس کل بانک مرکزی از صندوق تثبیت ارز خبر داده و گفته بود: صندوق توسعه ملی قبل از این صندوق ذخیره ارزی بود ولی برای اینکه مابه‌التفاوت درآمد دولت از نفت را به بخش خصوصی بدهیم صندوق توسعه را تشکیل دادیم؛ صندوق تثبیت ارزی هم برای پوشش ریسک و خطر نوسانات نرخ ارز در آینده راه می‌افتد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×