» تحليل » ارایه سوپر گزارش مالی از سوی بانک شهر

ارایه سوپر گزارش مالی از سوی بانک شهر

۱۴۰۲-۰۹-۱۸ 4۰100

آمار ها نشان می دهد سود خالص بانک شهر در نیمه نخست امسال به 6 هزارو379 میلیارد تومان رسیده که نسبت سال قبل 87 درصد افزایش نشان می دهد

آمار ها نشان می دهد بانک شهر با یک جهش سودآوری در نیمه نخست سال جاری مواجه شده است؛ این در حالی که این بانک در سال ۱۳۹۸ در بدترین وضعیت مالی قرار گرفته بود.

به گزارش پایگاه خبری گزارش بورس ، وضعیت بانک ها در سال جاری در حال تغییر و تحول است، برخی بانک ها عملکردشان بهبود یافته اما برخی بانک ها عملکرد بدتری داشته اند، در این میان بانک شهر بهترین کارنامه را در میان همه بانک ها داشته است.

بانک شهر که در طول سال های گذشته همواره با افزایش زیان مواجه بود و روند تولید زیان در سال ۱۳۹۸ به اوج خود رسیده بود از سال گذشته در مسیر بهبود گام برداشته و در ۶ ماهه امسال نیز توانسته است سود خالصش را با شتاب بیشتری افزایش دهد.

آن طورکه آمار ها نشان می دهد این بانک تا سال ۱۳۹۸ در حال تولید زیان های سنگین بود اما در طول سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ ابتدا از میزان زیان هایش کم کرد و در نهایت در سال ۱۴۰۱ به سود آوری رسید. حالا آن طور که آمار ها نشان می دهد روند سود آوری بانک شهر در سال جاری شتاب بیشتری گرفته ، به طوری که این بانک توانسته است در نیمه نخست امسال سود تلفیقی را تا ۸۷ درصد نسبت به نیمه نخست سال مالی قبل افزایش دهد.

طبق این اطلاعات سود خالص بانک شهر در نیمه نخست امسال به ۶ هزارو ۳۷۹ میلیارد تومان رسیده است در حالی که سود این بانک در نیمه نخست سال مالی قبل ۳ هزارو ۸۶۴ میلیارد تومان بود. همه اینها در حالی است که جمع کل زیان بانک شهر در سال ۱۳۹۸ به ۶ هزارو ۶۴۱ میلیارد تومان رسیده بود.

افزایش سود هر سهم بانک شهر

به دنبال بهبود عملکرد بانک شهر؛ اکنون این بانک از زیان خارج شده و طبق تازه ترین گزارش حسابرسی شده(۶ ماهه تلفیقی) سود هر سهم این شرکت به ۴۰۹۷ ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۰ تومان افزایش نشان می دهد.این در حالی که این بانک در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۰ تومان زیان تلفیقی به ازای هر سهم شناسایی کرده بود.

دلایل رشد سود بانک شهر

بهبود نسبت های مالی بخشی از دلایل افزایش سود آوری بانک شهر است. آن طور که آمار ها نشان می دهد درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی در نیمه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است در حالی که هزینه سود سپرده ها صرفا ۸ درصد افزایش یافته است.

در واقع یکی از نکات بارزی که در کارنامه ۶ ماهه بانک شهر وجود دارد افزایش ۱۱۰۰ درصدی سود عملیاتی این بانک نسبت به نیمه نخست پارسال است.

اگر این رویه ادامه داشته باشد که به احتمال زیاد ادامه دار خواهد بود، می توان امیدوار بود شتاب رشد سود آوری بانک شهر همچنان ادامه دار باشد و این بانک بتواند در آینده درآمد بیشتری شناسایی کند.

در واقع بانک شهر در نیمه نخست امسال ۱۳ هزارو ۵۳۵ میلیارد تومان درآمد ناخالص از محل ارایه تسهیلات و سپرده گذاری شناسایی کرده ، در حالی که جمع کل سودی که بابت سپرده ها پرداخت کرده رقمی معادل ۸ هزارو ۲۱۲ میلیارد تومان بوده است. این به معنای آن است که خالص درآمد تسهیلات و سپرده گذاری بانک شهر در نیمه نخست امسال به ۵ هزارو ۳۲۳ میلیارد تومان رسیده است.

از دیگر نکات مهم در عملکرد بانک شهر درآمد حاصل از کارمزد ها است. طبق اطلاعات موجود بانک شهر توانسته است ۳ هزارو ۵۰۳ میلیارد تومان درآمد کارمزد شناسایی کند که نسبت به نیمه نخست سال قبل ۱۴۱ درصد افزایش نشان می دهد.

سود حاصل از سرمایه گذاری های این بانک نیزدر نیمه نخست سال جاری ۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.

روند سود آوری بانک شهر از سال ۱۳۹۶ تا نیمه نخست امسال

سال مالی سودخالص – میلیون ریال سود هر سهم – ریال سود انباشته – میلیون ریال
شش ماهه ۱۴۰۲ ۶۳,۷۹۷,۲۵۲ ۴,۰۹۷ ۱۹۸,۰۴۰,۲۳۳-
۱۴۰۱ ۳۸,۶۴۵,۹۲۷ ۲۱۹۲ ۲۵۷,۲۴۶,۱۶۹-
۱۴۰۰ ۱۳,۹۶۳,۷۸۵- ۸۹۷- ۲۸۱,۰۰۲,۵۸۳-
۱۳۹۹ ۴۹,۸۵۸,۰۹۴- ۳,۲۰۲- ۲۵۳,۰۷۸,۵۳۶-
۱۳۹۸ ۶۶,۴۱۳,۰۵۴- ۴,۲۶۵- ۲۱۱,۶۵۹,۰۳۲-
۱۳۹۷ ۵۰,۸۴۷,۲۶۸- ۳,۲۴۹- ۱۴۹,۶۹۲,۱۳۲-
۱۳۹۶ ۴۰,۹۸۵,۷۵۷- ۲,۶۱۸- ۸۷,۸۸۶,۳۹۸-

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×