» اخبار بالا » تترجایگاه سوم را بعد از بیت کوین و اتریوم از لحاظ ارزش بازار را دارد:
تتر چیست و چه اهمیتی در بازار رمز ارزها دارد | نکاتی که هنگام خرید باید بدانید
tether stablecoin gID 2

تترجایگاه سوم را بعد از بیت کوین و اتریوم از لحاظ ارزش بازار را دارد:
تتر چیست و چه اهمیتی در بازار رمز ارزها دارد | نکاتی که هنگام خرید باید بدانید

۱۴۰۳-۰۱-۱۸ 1۰29

تتر (Tether / USDT) بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار ارز دیجیتال است، برخی این رمزارز را «ستون فقرات» صنعت رمزارزها می‌نامند. سرمایه‌گذاران با خرید تتر می‌توانند سرمایه و پول فیات خود را به ارزهای دیجیتال و بالعکس تبدیل کنند. مهم‌ترین رقیب تتر در بازار یو‌اس‌دی کوین (USD Coin / USDC) بوده که در تلاش است ارزش بازار خود را به مارکت کپ تتر نزدیک کند، اما تتر همچنان برترین استیبل کوین بازار باقی مانده و جایگاه سوم را بعد از بیت کوین و اتریوم از لحاظ ارزش بازار را دارد.

بین قیمت بیت کوین و عرضه کل استیبل کوین تتر در صرافی‌ها یک همبستگی معکوس وجود دارد و کاهش موجودی تتر صرافی‌ها، اغلب رشد قیمت بیت کوین را در پی داشته است. در تحلیل تتر یکی از مهم‌ترین ابزارها و شاخص‌ها دامیننس تتر (Tether Dominance) است که با نماد “USDT.D” نمایش داده می‌شود. دامیننس تتر درصدی از کل سرمایه موجود در بازار رمزارزها را نشان می‌دهد که به خرید تتر اختصاص داده شده است و رشد این شاخص می‌تواند به‌دلیل تزریق سرمایه جدید در بازار و یا خروج سرمایه از سایر رمزارزها به این استیبل کوین به دلیل ریزش بازار باشد.

اما سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارزهای دیجیتال در ایران، علاوه‌بر پیداکردن بهترین قیمت تتر در صرافی‌های ایرانی، تحلیل تتر روی چارت تتر به ریال را نیز جزئی از استراتژی معاملاتی خود قرار داده‌اند. برخی از این سرمایه‌گذاران به‌صورت روزانه به خرید و فروش تتر می‌پردازند و از این رو، پیش‌بینی قیمت تتر به تومان با توجه به نرخ روز دلار یکی از مهم‌ترین مواردی است که در تحلیل روزانه تتر مورد بررسی قرار می‌دهند. نمودار قیمت لحظه ای تتر در صرافی او ام پی فینکس علاوه‌بر ارائه تاریخچه قیمت تتر به تومان در تایم فریم‌های مختلف، امکان بررسی نمودار قیمت تتر با استفاده از ابزارهای معاملاتی مختلف را ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید

کریپتو رقیب جدید بورس
طلا و ارز را فراموش کنید | بازار های مدرن را دریابید تا از تورم جا نمانید
رمز ارز چیست؟ | هر آنچه لازم است درباره کریپتو کارنسی بدانید

تتر (Tether / USDT) همچنان تحت موشکافی مقامات دولتی و آژانس‌های نظارتی قرار دارد و ممکن است مجوز فعالیت خود در بازارهای منطقه اروپا را از دست بدهد. در این بین، کمپانی تتر حساب‌رسی‌های امنیتی مهم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و در حال حاضر، یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ بیت کوین محسوب می‌شود.

بر اساس داده‌های پلتفرم تریدینگ ویو (TradingView) و چارت تتر به ریال او ام پی فینکس هنگام نگارش این متن، تتر USDT به‌ترتیب در نواحی ۱,۰۰۰۲۹ دلاری و ۶۴۹,۷۷۰ ریال معامله می‌شود و نسبت به ۲۴ ساعت گذشته در ایران، ۰.۸۳ درصد کاهش قیمت داشته است.

تحلیل امروز تتر با بررسی عوامل فاندامنتال

مقامات آمریکایی و بریتانیا مشغول بررسی ۲۰ میلیارد دلار استیبل کوین تتر USDT هستند که به صرافی تحریم‌شده روسی گارانتکس (Garantex) منتقل شده ‌است. این رقم، یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های منتقل‌شده به روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین برآورد شده است. صرافی مذکور در آوریل سال ۲۰۲۲ (اردیبهشت ۱۴۰۱) به‌دلیل اتهاماتی نظیر پول‌شویی، تامین مالی تروریسم و حملات باج‌افزاری از سوی دولت‌های آمریکا و بریتانیا تحت تحریم قرار گرفت. البته که این گزارشات و اتهامات همچنان تحت بررسی هستند و نشریه بلومبرگ نیز پیرامون این موضوع نوشت هنوز زود است که بگوییم در این بین، کمپانی تتر عملکردی اشتباه یا غیرقانونی داشته است.

در این بین، ظاهراً واسطه‌های روسی به‌سختی مشغول دورزدن تحریم‌ها هستند که یکی از روش‌های آن‌ها در این مسیر، استفاده از استیبل کوین تتر است. این‌طور که پیدا است، خرید اسلحه و سخت‌افزارهای نظامی روسیه از طریق تتر انجام می‌شود. کمپانی و استیبل کوین تتر، از زمان اعمال این تحریم‌ها همواره مورد موشکافی مقامات دولتی قرار گرفته و در بازرهای سیاه، در سطوح سنگینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا، حجم معاملات روزانه تتر گاهی اوقات از بیت کوین نیز فراتر می‌رود و در سال ۲۰۲۳، تتر با ۱۰ تریلیون دلار تراکنش به رقابت با شبکه پرداختی ویزا (VISA) برخاست.

پول شویی ارز دیجیتال

با این حال کارشناسان حوزه مالی و کمپانی‌های تحلیل داده‌های آنچین، نشان دادند که مقیاس استفاده از ارزهای دیجیتال در امور غیرقانونی و تروریسم، بسیار پایین‌تر از مقداری بوده که دولت‌ها را نگران کرده است. کارشناسان با اشاره به این موضوع، خاطرنشان کردند که سیستم مالی سنتی همچنان روش محبوب انتقال پول‌های غیرقانونی است. همان‌طور که انتظار می‌رفت، این مسائل نیاز برای راه‌اندازی یک چهارچوب قانونی واضح و مشخص ویژه بازار ارزهای دیجیتال را بیش از پیش نشان می‌دهند.

اما چهارچوب مقرراتی بازارهای دارایی‌های رمزنگاری‌شده در اروپا (MiCA)، قرار است در پایان ماه ژوئن (اوایل تیر ماه) اجرایی شود که در راستای این موضوع، استیبل کوین‌های خارج از این منطقه از جمله تتر، ممکن است با چالش‌هایی مواجه شوند. البته انتظار می‌رود در درازمدت، مقررات MiCA اکوسیستمی امن‌تر و قدرتمندتر برای فعالیت کاربران و کمپانی‌های استیبل کوین‌ها به‌وجود آورد. شعبه منطقه اروپا صرافی اوکی‌اکس (OKX)، در راستای این قوانین جدید استیبل کوین تتر و جفت‌ارزهای آن را از بازارهای خود حذف کرده است.

کارشناسان معتقدند این مسئله جای تعجبی نداشته و استیبل کوین‌هایی که از مقررات پیروی نکنند، از صرافی‌های فعال تحت چهارچوب نظاتی MiCA حذف خواهند شد؛ چرا که مقررات بازار رمزارزها در این منطقه به‌زودی تحولاتی اساسی را تجربه خواهد کرد و احتمالاً نهادها و کمپانی‌های جدیدی برای صدور استیبل کوین، پا به این حوزه بگذارند که حتی تا کنون در بازار کریپتو فعالیتی نداشته و از بانک‌های سنتی و کمپانی‌های فینتک (Fintech) خواهند بود.

در هر صورت، این مقررات جدید اروپا که با هدف یکپارچگی بازارهای مالی و محافظت از سرمایه‌گذاران اجرا می‌شوند، احتمالاً سرمشقی برای سایر بازارها و مناطق دیگر باشد. در این بین، کمپانی‌های صادرکننده استیبل کوین‌ها به‌ویژه تتر، ممکن است شاهد محدودیت‌ها و فشارهایی در کوتاه‌مدت باشند و در ادامه، رقبایی جدید برای خود در بازار پیدا کنند. مقامات مرتبط با صدور این قوانین، اظهار کرده‌اند که پس از تکمیل این چهارچوب قانونی و واضح‌شدن جزئیات آن، مشخص خواهد شد که چه استیبل کوین‌هایی می‌توانند به فعالیت خود در منطقه اروپا ادامه دهند.

کمپانی تتر در هفته گذشته اعلام کرد که دوره حساب‌رسی کنترل سیستم و سازمان (SOC Audit) خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است که این حساب‌رسی، بالاترین درجه امنیت در یک سازمان را نشان می‌دهد. این حساب‌رسی توسط کمپانی آمریکایی “AICPA” صورت گرفته است و تعهد تتر در برقراری امنیت کاربران را ارزیابی می‌کند.

پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، پیرامون این موضوع اظهار کرد که این رویداد، به مشتریان تتر این اطمینان را می‌دهد که دارایی‌ها و اطلاعات آن‌ها در امن‌ترین محیط ممکن با بالاترین استانداردهای موجود مدیریت می‌شوند و نشان می‌دهد که تتر، مورد اعتمادترین و قانونی‌ترین استیبل کوین حال حاضر دنیا است.

همچنین، تتر قصد دارد فعالیت‌های خود را صرفاً از یک کمپانی صادرکننده استیبل کوین گسترده‌تر کند و در سال ۲۰۲۴، ۱ درصد از قدرت ماینینگ بیت کوین را به خود اختصاص دهد. تتر در نظر دارد طی یک سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری، تاسیسات استخراج بیت کوین را در کشورهای اروگوئه، پاراگوئه و السالوادر بنا کند.

کمپانی تتر از ابتدای سال ۲۰۲۴ تا کنون، توانسته ۸,۸۸۸ واحد بیت کوین را به دارایی‌ها خود اضافه کند و مجموع سرمایه بیت کوین خود را به ۷۵,۳۵۴ واحد برساند. اکنون ارزش دارایی‌های بیت کوین کمپانی تتر، به ۵.۲ میلیارد دلار رسیده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×