» تحليل » در نظر سنجی ایسپا مشخص شد:
زمین،مسکن و طلا اولویت اول مردم برای سرمایه گذاری

در نظر سنجی ایسپا مشخص شد:
زمین،مسکن و طلا اولویت اول مردم برای سرمایه گذاری

۱۴۰۲-۰۸-۲۸ 4۰78

ایسپا در مهرماه سال جاری از ۱۲ هزار نفر از مردم بالای ۱۵ سال ایران به روش مصاحبه حضوری پرسیده؛ «اگر شرایط مالی شما به گونه‌ای باشد که بتوانید پس‌انداز کنید. ترجیح می‌دهید پس‌انداز خود را چگونه مدیریت کنید؟»

به گزارش روابط عمومی ایسپا طبق یافتههای این نظرسنجی، ۳۳.۳ درصد از مردم ایران گفته‌اند اگر پس اندازی داشته باشند ترجیح میدهند در زمین و مسکن سرمایه‌گذاری ‌کنند، ترجیح ۲۰.۷ درصد مردم این است که طلا و سکه بخرند، ۱۵.۵ درصد اشتغال‌زایی و کارآفرینی ­کنند. ۱۵.۲ درصد دیگر نیزگفتهاند در بانک پس‌انداز می‌کنند، ۲.۷ درصد دلار و ارز می­خرند. ۲.۷ درصد در بازار خودرو، ۱.۳ درصد در بورس و ۱.۳ درصد در رمز ارزها و بازارهای جهانی سرمایه گذاری می­کنند.

  بر اساس این نظرسنجی اولویت مردم برای سرمایه‌گذاری و نحوه مدیریت پس‌انداز بر حسب متغیرهای جنس، سن، تحصیلات، سرانه هزینه ماهیانه فرد در خانوار و محل سکونت قابل توجه و از حیث آماری معنادار است؛ زنان بیشتر از مردان گفته‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند طلا و سکه می‌خرند و یا در بانک سرمایه‌گذاری می‌کنند. در مقابل مردان (۳۹.۹ درصد) بیشتر از زنان (۳۲.۱ درصد) گفته‌اند در زمین و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند. در بین گروه‌های مختلف سنی، افراد ۵۰ سال و بالاتر (۲۸ درصد) بیشتر از دیگران اظهار کرده‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند در بانک سرمایه‌داری می‌کنند. ارجحیت گروه ۳۰ تا ۴۹ سال نیز در مقایسه با سایر گروه‌ها این است که در زمین و مسکن سرمایه‌گذاری کنند. جوانان نیز (۲۶.۹ درصد) بیشتر از دیگر گروه‌های سنی ترجیح می‌دهند در صورت داشتن پس‌انداز، طلا و سکه بخرند.

 

 

طبق یافتههای نظرسنجی، افرادی که تحصیلات کمتر از دیپلم دارند (۲۶ درصد) بیشتر از سایر افراد، ترجیح می‌دهند در صورت داشتن پس‌انداز، در بانک سرمایه‌گذاری ‌کنند. در مقابل، ارجحیت افراد باتحصیلات دانشگاهی (۲۵.۱ درصد) در مقایسه با سایر گروه‌های تحصیلی، پسانداز کردن در طلا و سکه است. در بین گروه‌های مختلف هزینه‌ای، افراد با سرانه هزینه دو میلیون تومان و کمتر (۲۰.۹ درصد) بیشتر از دیگر گروه‌ها گفته‌اند اگر پس‌اندازی داشته باشند در بانک پس‌انداز می‌کنند. در مقابل، افراد با سرانه هزینه بالاتر از چهار میلیون تومان در ماه (۳۸.۵ درصد) ترجیح می‌دهند در زمین و مسکن سرمایه‌گذاری ‌کنند. در مقایسه بین ساکنان شهری و روستایی، با وجود ارجحیت سرمایه‌گذاری هر دو گروه در زمین و مسکن، ساکنان شهری (۲۳.۴درصد) بیشتر از ساکنان روستایی، خریدن طلا و سکه را ترجیح می‌دهند و ارجحیت روستائیان نیز در مقایسه با شهریها، سرمایه‌گذاری در اشتغال‌زایی و کارآفرینی است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×