» اقتصاد كلان » ضرورت به کارگیری تکنولوژی های به روز در بخش مسکن
مسکن 2

ضرورت به کارگیری تکنولوژی های به روز در بخش مسکن

۱۴۰۲-۰۵-۲۴ 4۰67

قیمت مسکن در هر اقتصادی به عوامل مختلفی بستگی دارد با این حال یکی از چندین مولفه اثر گذار بر قیمت مسکن میزان عرضه است.

در ایران به دلیل پایین بودن تکنولوژی های به کار گرفته شده در بخش مسکن روند ساخت و ساز به کندی پیش می رود و همین عامل منجر شده روند اجرای پروژه های ساخت نیز به کندی پیش برود چرا که به لحاظ فناوری ساخت مسکن عقب‌ماندگی زیادی نسبت به دنیا وجود دارد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد، ایران در نسل سوم ساخت مسکن است درحالی که دنیا در نسل ششم این صنعت است و در حال پیشروی به سوی نسل هفتم است. همچنین صنعتی سازی ساختمان درکشور کمتر از ۵ درصد است درحالی که با صنعتی سازی می‌توان هم کیفیت ساخت و سازها را افزایش و هم قیمت تمام شده مسکن را کاهش داد. در چنین شرایطی مطالعات انجام شده نشان می دهد که لازم است تا هرچه سریعتر تکنولوژی های به کار گرفته شده در بخش مسکن ارتقا پیدا کند تا دست کم قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش و عرضه افزایش یابد.

با این حال پرسش اصلی اینجاست که با فرض  ورود فناوری نوین به کشور آیا سیستم بانکی می‌تواند پا به‌پای این فناوری حرکت کرده و منابع مالی مورد نیاز را در یک بازه زمانی کوتاه تامین کند.بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات مالی باید سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نهضت ملی مسکن پرداخت کنند که رقمی در حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد در ۴ سال است و مشخص نیست ایا با ورود نسل جدید تکنولوژی مسکن آیا بانک ها قادر به تامین مالی هستند؟

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×