» تحليل » تحلیل تکنیکال » تحلیل تکنیکال دلار | قیمت دلار تا کجا نزول می کند؟
تحلیل تکنیکال دلار 17 اردیبهشت 1403

تحلیل تکنیکال دلار | قیمت دلار تا کجا نزول می کند؟

۱۴۰۳-۰۲-۱۷ 2۰59

تحلیل تکنیکال دلار، نشان می دهد که قیمت دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان با یک محدوده حمایت مواجه شده است.

به گزارش پایگاه خبری گزارش بورس، نمودار تکنیکال قیمت دلار نشان می دهد که قیمت هر دلار آمریکا در یک مثلث قطری صعودی قرار گرفته است. به طور کلی مثلث های قطری صعودی مثلث های پایان دهنده هستند و در دوره هایی که نمودار قیمت در آخرین موج صعودی خود(موج پنجم) خود را به سقف این مثلث می رساند قیمت با افت سنگینی مواجه می شود.

با این حال تحلیل تکنیکال دلار نشان می دهد که قیمت هر دلار آمریکا هنوز با سقف این مثلث قطری که فراتر از ۸۰ هزار تومان و در محدوده ۹۰ هزار تومان است فاصله زیادی دارد.

تحلیل تکنیکال دلار،دلار تاکجا نزول می کند؟
الگوی مثلث قطری صعودی

در حال حاضر بعد از یک دور صعود قیمت دلار که تحت تاثیر تنش های نظامی اتفاق افتاد، قیمت هر دلار آمریکا به محدوده ۶۰ هزار تومان عقب نشینی کرده است اما نمودار تکنیکال سهم نشان می دهد که یک محدوده حمایت  در منطقه ۶۰ هزار تومان شکل گرفته و به نظر می رسد معامله گران انتظار ندارند قیمت هر دلار آمریکا با نزول بیشتری مواجه شود.

تحلیل تکنیکال دلار با استفاده از خطوط کلاسیک نشان می دهد که حتی در صورت نزول قیمت دلار به زیر ۶۰ هزار تومان در شرایط فعلی نزول قیمت به زیر ۵۷ هزار تومان از احتمال زیادی برخودار نیست. با این حال باید دقت کرد  در صورتی که در طول یک سال آینده قیمت دلار به سقف این مثلث قطری صعود کند پس از آن می توان منتظر نزول های سنگین قیمت دلار بود که شاید در این محدوده باید منتظر رویداد های سیاسی شگرفی باشیم!

از منظر بنیادی نیز فعلا علائم مثبتی برای نزول قیمت دلار دیده نمی شود چرا که میزان ذخایر ارزی کشور تفاوت های معنا داری با سال های اوج دارد و این موضوع در نمودار انتهای مطلب نشان داده شده است.

میزان ذخایر ارزی کشور چقدر است؟

آن طور که آمار ها نشان می دهد بعد از یک دور افت سنگین میزان ذخایر ارزی ایران در سال ۲۰۱۷  به دلیل خروج آمریکا از برجام؛ از ۴ سال پیش رفته رفته میزان ذخایر ارزی کشور با یک شیب بسیار ملایم در حال رشد است.

یک سال قبل از خروج آمریکا از برجام میزان ذخایر ارزی ایران ۱۲۲.۵ میلیارد دلار بود اما سال بعد این میزان با یک افت سنگین به ۱۵ میلیارد دلار رسید. این افت سنگین ناشی از مخارج دولت و عدم ورود جریان های ارزی جدید به اقتصاد کشور بود. به بیان دیگر دولت یک سال بعد از خروج آمریکا ازبرجام بخش مهمی از نیاز های کشور از جمله کالاهای اساسی و سایر کالاها را از محل ذخایر قبلی تامین کرد و چون منابع ورودی ارز به کشور مسدود شده بود میزان ذخایر ارزی کشور به شدت افت کرد.

حالا اما تازه ترین آمار ها نشان می دهد به دلیل افزایش میزان فروش نفت که بخش عمده آن به چین صادر می شود میزان ذخایر ارزی کشور با یک شیب بسیار ملایم در حال بهبود است.

با این حال باید دقت کرد با وجود رشد ذخایر ارزی کشور این ذخایر هنوز فاصله معنا داری با میزان ذخایر ارزی کشور در اواسط دهه ۹۰ دارد و این موضوع دست بانک مرکزی را در دوره هایی که قیمت دلار با جهش مواجه می شود می بنند. طبق اطلاعات موجود در سال ۱۳۹۶ و قبل از اعمال تحریم های تازه علیه ایران میزان ذخایر ارزی ایران رقمی در حدود ۱۲۲.۵ میلیارد بود و این یعنی اینکه سطح فعلی ذخایر ارزی کشور۹۸ میلیارد دلار کمتر از آن روز ها است و این موضوع قدرت سیاست گذار را برای ایجاد تعادل در بازار ،اگرچه به صفر نمی رساند اما کمتر می کند.

نمونه این موضوع را می تواند در طول چند سال گذشته به وضوح مشاهده کرد که هربار قیمت دلار شروع به صعود می کند، سیاست گذار تا مدت ها قادر به کاهش التهاب ها نیست و تنها با فروکش کردن آتش تحولات و تخلیه هیجان ها  قادر به مهار آن است.

بیشتر بخوانید

دلایل مثبت شدن همبستگی دلار و کامودیتی

تتر چیست و چه اهمیتی در بازار رمز ارزها دارد | نکاتی که هنگام خرید باید بدانید

 

نقش ذخایر ارزی کشوردر آینده دلار

قیمت ارز از مولفه های زیادی تاثیر می پذیرید . نرخ تورم ،میزان عرضه و تقاضا ، درآمد های نفتی ، بحران های سیاسی و برخی دیگر از عوامل، همگی بر روی قیمت ارز تاثیر گذارند.یکی دیگر از مولفه های اثر گذار بر قیمت ارز در ایران میزان ذخایر ارزی کشور است که ناشی از افزایش درآمد های ارزی دولت است که عمدتا از محل فروش نفت تامین می شود.

به بیان دیگر عرضه و تقاضا که ظرف چند سال گذشته به یک عامل مهم در تعیین قیمت ارز تبدیل شده خود متاثر از میزان ذخایر ارزی کشور است. هر زمان که دولت درآمد های ارزی اش تحت تاثیر فروش نفت افزایش می یابد قیمت دلار سرکوب می شود و در دوره هایی که دست ارزی بانک مرکزی ضعیف بوده است قیمت دلار با رشد زیادی مواجه شده است.

آخرین نمونه آن به سال ۱۳۹۷ باز می گردد که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شد. این موضوع بلافاصله بر روی میزان ذخایر ارزی کشور تاثیر گذاشت و منجر به رشد قیمت ارز شد. به دنبال رشد قیمت ارز سایر بازار ها نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و هیچ دارایی از این افزایش قیمت در امان نماند.

آن طور که نمودارها تکنیکال نشان می دهدبخش زیادی از اجرای سیاست سرکوب قیمت ارز متاثر از میزان ذخایر ارزی کشور است. به بیان دیگر این ذخایر ارزی کشور است نحوه مواجهه دولت با بازار ارز و اجرای سیاست سرکوب قیمت ها را تعیین می کند.

میزان ذخایر ارزی بین المللی ایران- ارقام به میلیارد دلار

تحلیل تکنیکال دلار- میزان ذخایر ارزی ایران

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×