» کارشناسان چه می گویند؟ » نزول موقت است/رشد بورس از سر گرفته می شود

نزول موقت است/رشد بورس از سر گرفته می شود

۱۴۰۲-۰۲-۲۲ 6۰98

مهدی رباطی گفت: رشد بازار سهام در ماه‌های آینده حتمی و قابل پیش‌بینی است و تنها نگرانی مربوط به‌نحوه صعود بازار در دوره رونق می‌شود چراکه رشد شارپی در بازاد سرمایه به‌نفع بازار و هیچ شخصی نیست؛ بازار سهام در ایده‌آل‌ترین حالت باید متعادل و رو به رشد باشد.

به‌گزارش پایگاه خبری گزارش بورس ، مهدی محمود رباطی مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران و کارشناس بازار سرمایه با حضور در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، اظهار کرد: بازار در سه الی چهار ماه گذشته روند پر شتابی را در پیش گرفت. علت و ریشه رشد پر شتاب ماه‌های اخیر بازار سهام مربوط به وضعیت اقتصاد کلان می‌شود؛ متاسفانه شاهد رشد و انباشته‌ شدن میزان نقدینگی کشور به‌طور روزانه هستیم و نقدینگی سرگردان در اقتصاد بسیار زیاد است؛ از طرفی ظرفیت اقتصاد کلان ما نیز نمی‌تواند این مقدار از نقدینگی را به‌درستی جذب کند.

وی ادامه داد: میزان تولید در کشور پایین بوده و در طی برخی از سال‌ها سیر رشد تولید صفر یا منفی بوده است؛ این نقدینگی گاها به بازارهایی همچون ارز، طلا و مسکن و…هجوم می‌برد و دست آخر بعد از اینکه این نقدینگی در تمام بازارهای موازی گردش پیدا کرد، بخشی از آن وارد بازار سرمایه شد.

رباطی مطرح کرد: ذکر این نکته ضروری بوده که علی‌رغم توسعه و بزرگ شدن بازار سرمایه در یک دهه اخیر را شاهد بوده‌ایم اما با این حال هنوز ظرفیت آن به سطح قابل قبولی نرسیده است و کماکان سهام شناور و ارزش بازار سرمایه نسبت به نقدینگی کل کشور و حتی نقدینگی که اندکی که وارد بازار سرمایه شده، بسیار اندک است و با این مقایسه خواهیم دریافت که بازار سهام کشورمان بسیار کوچک است.

کارشناس بازار سرمایه در تکمیل سخنان خود، افزود: ظرفیت اندک بازار سهام باعث می‌شود به‌محض ورود نقدینگی به بازار شاهد رشد پرشتابی شویم و معمولا در این نوع رشدها، تنها وجوه فعالان بازار را شامل نمی‌شود، بلکه نقدینگی صاحبان سرمایه‌ و فعالان دیگر بازارها نیز به خیل نقدینگی بازار سهام ورود کند و این مسئله بر شدت رشد بازار می‌افزاید.

رباطی تشریح کرد: زمانی که بازار سرمایه رشد پرشتابی را تجربه می‌کند، فُرم و مدل بازار هیجانی می‌شود و به محض اینکه کوچک‌ترین نااطمینانی و خبر منفی یا اتفاقی رخ بدهد، بازار پنیک می‌شود. بسیاری از مردم هنوز از خاطره تلخ سال ۹۹ رنج می‌برند و این مسئله بر افزایش ترس، هیجان و نااطمینانی آنها تاثیر می‌گذارد و در نهایت این موضوع منجر به رفتار عجیب و غیرعادی در سمت فروش بازار که با منطق اقتصادی همخوانی ندارد، می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بازار سهام قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست، گفت: ریزش بازار سرمایه در سال ۹۹ تاحدودی طبیعی و قابل انتظار بود چراکه بازار با حباب زیادی همراه شد؛ در آن مقطع زمانی ارزش سهام و سودسازی‌ها فاصله معناداری با میزان ارزندگی داشت اما در این برهه زمانی بسیاری از نمادها هنوز به ارزش ۲۰ هزار تومانی دلار نرسیده‌اند و با سقف قیمتی خود در سال ۹۹ فاصله زیادی دارند؛ بنابراین هنوز اتفاقی درخصوص حبابی شدن بازار نیفتاده است و با توجه به ارزندگی بازار سهام، افت روزهای گذشته منطق اقتصادی ندارد اما با این حال بدیهیست که اصلاح، ذات بازار است.

کارشناس بازار سرمایه ابراز کرد: آنچه که تمرکز فعالان این حوزه را به‌خود اختصاص داده بود، مدل ریزش بازار در روزهای اخیر است؛ در واقع نحوه ریزش بازار حاکی از رفتاری هیجانی بود که علت عمده آن نیز به شتاب رشد در دو ماه گذشته باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر اقرار کردم که بازار در وضعیت ارزنده‌ای برای خرید است و اگر شخصی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده باشد با رشد قابل توجهی رو به رو بوده است. در حال حاضر نیز بازار أصلا حباب ندارد و با وجود رشدی که تجربه کرده‌ایم، همچنان انتظار رشد قیمتی در بسیاری از شرکت‌های سودساز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای بسیاری از شرکت‌های بورسی چشم‌انداز مثبتی دارند، مطرح کرد: امکان رشد قیمتی و بهبود وضعیت عملیاتی برای بسیاری از نمادهای معاملاتی وجود دارد، همچنین باید توجه داشت که به فصل مجامع نزدیک می‌شویم و بخش زیادی از این شرکت‌ها تقسیم سود جذابی خواهند داشت؛ بنابراین قطع به یقین می‌توان بازار سهام را بازاری ارزنده و جذاب دانست.

رباطی تصریح کرد: رشد بازار سهام در ماه‌های آینده حتمی و قابل پیش‌بینی است و تنها نگرانی مربوط به‌نحوه صعود بازار در دوره رونق می‌شود چراکه رشد شارپی در بازاد سرمایه به‌نفع بازار و هیچ شخصی نیست؛ بازار سهام در ایده‌آل‌ترین حالت باید متعادل و رو به رشد باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خط‌های خبری گمراه کننده در فضای مجازی مبنی بر عرضه دستوری سهام، گفت: حتی اگر فرض را بر عرضه دستوری بگیریم، اگر بازار ارزنده باشد، فروشنده متضرر خواهد شد، کما اینکه این اتفاق در مهرماه ۹۷ و ۹۸ افتاد و به هر میزان که سهامداران حقوقی دارایی خود را می‌فروختند، سهامداران حقیقی خریدار بودند و نهایتا پس از مقطعی سهامداران حقوقی عرضه کردند، نمادها حدود ۱۵ برابر رشد کردند؛ بنابراین باتوجه به ارزندگی بازار، چنین تصمیماتی ناشیانه بوده و تنها باعث ایجاد نویز خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ در این برهه زمانی سازمان بورس و سایر سیاست‌گذاران باید عاجلانه، تفکر و تصمیمی برای توسعه بیشتر ابزارهای مالی داشته باشند؛ همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید توسعه و افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: بازار در بعضی از حوزه‌ها همچون مشتقات، تامین مالی تولید و…توسعه جدی پیدا کرده است و این موضوع جای قدردانی دارد اما به‌طور کلی این سیاست باید با شتاب بیشتری ادامه پیدا کند.

رباطی گفت: اگر فرآیند افزایش سرمایه تسهیل و عرضه‌ اولیه‌ها بیشتر بشود و همچنین شیوه‌های تامین مالی توسعه پیدا کند، بازار بیش از پیش جذاب خواهد شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×