» تحليل » تحلیل تکنیکال » 🔶شاخص به کدام سو خواهد رفت | بازار سهام زیر سایه دلار
شاخص کل-3 مهر 1402

🔶شاخص به کدام سو خواهد رفت | بازار سهام زیر سایه دلار

۱۴۰۲-۰۷-۰۳ 4۰68

🔹شاخص کل بورس تهران در جدال با محدوده دو میلیون واحد است. حفظ موقعیت شاخص  در بالای ۲ میلیون واحد وابستگی زیادی به تحولات سیاسی تا دو هفته آینده و اثر گذاری این رویداد ها بر قیمت دلار دارد.

🔹نمودار تکنیکی قیمت شاخص بورس نشان می دهد که این شاخص از میانگین ۲۰۰ روزه خود فاصله گرفته و در محدوده میانگین ۲۱ روزه است با محدوده ۲ میلیون واحد منطبق شده است. این شاخص همچنین به “خط یک دوم” الگوی نزولی “گن فن” به عنوان محدوده مقاومت واکنش منفی نشان داده است. به نظر می رسد در صورت شکست محدوده ۲ میلیون واحد به سمت پایین، شیب نزولی شاخص دوباره تند تر شود. با این حال این موضوع وابستگی زیادی به قیمت دلار ظرف روز های آینده دارد.

🔹فعلا هیچ محرک بنیادی پر قدرتی برای رشد شاخص وجود ندارد مگر گزارش های ۶ ماهه و نوسان قیمت دلار.چنانچه اخبارسیاسی که درباره مذاکره با اروپایی ها و رایزنی با امریکا منتشر می شود حقیقت داشته باشد و صرفا گفتار درمانی نباشد قیمت دلار می تواند تحت تاثیر قرار گیرد و این موضوع شاخص بورس را نیز متاثر خواهد کرد اما در غیر این صورت شیب دلار دوباره صعودی می شود یا دست کم در موقعیتش در محدوده های فعلی تثبیت می شود. هرچند به نظر نمی رسد درآمد نفتی به قدری باشد که بتواند جلوی اثرات روانی اخبار سیاسی را بر قیمت دلار بگیرد.

🔹نکته بسیار مهم اما پایان تحریم موشکی ایران تا دو هفته دیگر است. دقت کنید که قیمت دلار می تواند تحت تاثیر رویکرد اروپا درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران در ۱۸ مهر رشد کند. براساس توافق هسته ای ۲۰۱۵ تحریم موشکی ایران اکتبر امسال مقارن با ۱۸ مهر ماه یعنی ۲ هفته دیگر به پایان می رسد.

🔹بر اساس مفاد این توافق، درصورت برداشتن تحریم‌های موشکی ، ایران این اجازه را پیدا می‌کند تا موشک‌های بالستیک و پهپادها با برد ۳۰۰ کیلومتر را خرید و فروش کند.

🔹اما تروئیکای اروپایی پیش از این گفته بود که در واکنش به عدم پایبندی ایران به تعهداتش و تشدید تنش‌های هسته‌ای، تحریم‌های سازمان ملل و تحریم‌های اتحادیه اروپا و بریتانیا حفظ خواهند شد. پا فشاری اروپایی ها در۱۸ مهر ماه بر این موضع می تواند منجر به رشد قیمت دلار شود.

🔹علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت چند روز پیش با بیان اینکه هر اقدام طرف مقابل اقدام متناسب و متقابل ایران را در پی خواهد داشت گفته بود: در فروش تسلیحاتی و یا روابط نظامی، ما با تحریم‌های سازمان مللی مواجه نیستیم. یکسری محدودیت‌هایی را در چارچوب برجام و مبتنی بر آن توافق پذیرفته بودیم که این محدودیت‌ها مبتنی بر مفاد برجام در تاریخ ۱۸ اکتبر باید برداشته شود و اینها به صورت خودکار باید حذف شوند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×