» کارشناسان چه می گویند؟ » پیش بینی شاخص بورس در روز های آینده
27920 پیشبینی-بورس

پیش بینی شاخص بورس در روز های آینده

۱۴۰۳-۰۲-۰۵ 1۰18

مریم محبی/تحلیلگر بازار سرمایه

از ابتدای سال‌ شرایط بسیار خاصی را در بازارهای مختلف می‌بینیم.

از طرفی افزایش قیمت دلار و طلا و از طرفی هشدار اقتصاددانان نسبت به افزایش قیمت مسکن دیده می‌شود. بخش‌های مختلف اقتصادی دارای ابهامات و تنش‌هایی هستند و همه این مسائل به‌صورت مستقیم می‌تواند بر بازار سرمایه موثر باشد.

طی چند روز گذشته مکررا شاهد بودیم که نمایندگان فعلی مجلس و مسوولان سابق نسبت به اتفاقات اثرگذار بر تصمیمات اقتصادی کشور مانند تعطیلات روز شنبه یا چالش‌های حقوق و دستمزد کارگران، از اقدامات اقتصادی صورت‌گرفته شانه خالی کردند و این موضوع باعث‌شده کشور در شرایط اقتصادی ناپایداری به‌سر ببرد که تمامی این عوامل می‌تواند به‌صورت مستقیم بر بازار سهام اثر بگذارد.

در اوج این اتفاقات روز دوشنبه حدود ‌هزارنفر از فعالان بازار سرمایه نامه سرگشاده‌ای به رئیس مجلس شورای‌اسلامی ارسال و نسبت به بند(‌س) تبصره‌۶ مربوط به مالیات شرکت‌های بورسی اظهار نگرانی کردند.

این بند‌ می‌تواند در صورت اجرا بازار سرمایه‌ای که در حال‌حاضر نیز شرایط مناسب و مطلوبی را سپری نمی‌کند و از طرفی به دلیل افزایش جذابیت سایر بازارهای مالی همچنان کم‌رونق است را دچار مشکلات زیادی کند.

این اتفاقات باعث‌شده شاهد تحرکات محدودی در بازار سرمایه باشیم اما این تحرکات کم‌جان و معاملات کم‌رمق در بازار سرمایه به‌راحتی از این شرایط ناپایدار تاثیر می‌گیرد، به‌گونه‌ای که حتی شاهد بودیم نمایندگان مجلس هم اعلام کردند شرایط در بازارهای مالی ایران ناپایدار است و تمامی اینها می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد و اعتماد را کم و کمتر کند، بنابراین تا ابهامات کلیدی در بازار حل نشود انتظار بهبود شرایط نمی‌رود. بسیار جای نگرانی است که بازار یک روز از تنش‌های سیاسی تاثیر منفی می‌گیرد و روز دیگر از مشکلات اقتصادی و تمامی اتفاقات می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

فعلا به‌نظر نمی‌رسد با وجود ابهامات بتوانیم حتی در فصل خوب مجامع شاهد اوضاع مثبتی در بازار سرمایه باشیم، گفت: انتظار نمی‌رود تا برطرف‌شدن این ابهامات بتوانیم رشد شارپی و تغییر روند را در بازار سرمایه مشاهده کنیم. پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه بازار سرمایه به کف‌های قیمتی جذابی رسیده و در بازار جهانی شاهد افزایش قیمت کامودیتی‌ها هستیم، اثر مثبتی را شاهد باشیم.

از طرفی سامانه کدال شاهد گزارش‌های خوبی از شرکت‌های بورسی است و تمامی عوامل بنیادی می‌تواند اثر مثبتی بر بازار سرمایه داشته‌باشد، ولی این ابهامات از نظر بنیادی تاثیر بیشتری روی بازار سرمایه داشته و باعث می‌شوند بازار نتواند به مسیر طبیعی خود ادامه دهد،

بنابراین انتظار دارم در هفته آینده روند کم‌رمق در بازار سرمایه ادامه داشته‌باشد و برای خروج از این وضعیت ما باید شاهد حمایت تمام‌قد دولت، مجلس و قوه‌قضائیه از بازار باشیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×