» بازار سرمايه » کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بورس
your team can finally stop wasting money on social content heres how 5e74ab6a3f2b5

کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بورس

۱۴۰۲-۰۸-۰۹ 5۰63

پس از دو روز صعود، امروز نیز شاخص کل بورس تهران دوباره با نزول مواجه شد. در دور دست ها فعلا چشم اندازی برای رشد بورس دیده نمی شود.

همان طور که از قبل پیش بینی می شد روند صعودی شاخص بورس فقط دو روز دوام داشت و امروز شاخص کل بورس تهران بار دیگر با نزول مواجه شد. هر چند نزول شاخص بورس تهران در مبادلات امروز  اندک بود اما نگاهی به نماگر های اصلی بازار سهام نشان می دهد که ارزش معاملات خرد با افت ۲۴۴ میلیارد تومانی مواجه شده و شدت خروج پول از بازار سهام نیز دوباره شتاب گرفته است. این نشان می دهد که سیاست تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی یا هر نهاد دیگری در بورس فقط در کوتاه مدت کارساز است و نمی تواند عاملی برای رشد پایدار شاخص بورس باشد.

در شرایط فعلی که نرخ بهره بدون ریسک در بازار اوراق بدهی و بازار پول به بالاترین میزان رسیده و حتی بخش خصوصی در حال انتشار اوراق بدهی با نرخ هایی بالای ۳۰ درصد است سرمایه گذاری در بورس جذابیت خود را از دست داده و سهامداران تمایلی برای تزریق نقدینگی جدید به بورس که می تواند عاملی برای رشد شاخص باشد ندارند.

به ویژه که ریسک های بازار نیز افزایش یافته و به نظر نمی رسد فعلا سایه این ریسک ها از سر بازار سهام کم شود. در چنین شرایطی تنها عاملی که می تواند منجر به رشد شاخص بورس شود افزایش نرخ ارز است که این عامل نیز از سوی دولت کنترل شده است.

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×